Monday, August 8, 2011

Kecoh

Mutakhir ini kecoh seMalaysia perihal SPR yang semakin hari semakin bercelaru dengan pembongkaran hari demi hari kepincangan SPR menangani pendaftaran pengundi. Pilihanraya yang dijangkakan semakin menghampiri dihimpit keresahan Pakatan Rakyat akan isu pengundi-pengundi yang jelas dimanipulasikan pihak tertentu. Tuntutan Bersih 2 langsung tidak mendapat tempat dihati SPR dan pengamal undang-undang pula seakan menyepi untuk berganding bahu bersama menangani isu daftar pemilih ini. Ada individu yang langsung tidak tahu menahu bahawa mereka didaftarkan sebagai pengundi. Ada yang langsung tidak faham mengapa nama mereka tiba-tiba timbul didaerah undi yang begitu asing bagi mereka...

Dipihak pemerintah pula, isu ini dianggap remeh dan mengulangi pendapat mereka pilihanraya selama ini cukup bersih dari segala manipulasi mahupun kecacatan. Malah, isu kekalahan mereka di 5 buah negeri pada PRU 12 menjadi senjata utama mereka menidakkan penipuan ini. Namun disebalik semua kenyataan yang cuba dijelaskan, samaada Pengerusi SPR sendiri mahupun pemerintah negara, rakyat terus diselubungi dengan daftar pemilih yang boleh dicurigai.

Samada pilihanraya ke 13 nanti akan berjalan dengan lebih bersih bergantung kepada kerajaan sekarang untuk mengambil inisiatif mempertengahkan segala isu yang berbangkit berkenaan daftar pemilih mahupun ketelusan undian pos. Ynag pentingnya rakyat haruslah sedar akan segala kepincangan dalam setiap kali pilihanraya dijalankan. Penambahbaikkan perjalanan proses demokrasi Malaysia mestilah menjadi keutamaan pemerintah dan SPR untuk mengembalikan proses demokrasi yangh sebenarnya.

Rakyat memerlukan kesimbangan dalam politik dimana-mana saja agar ada 'check and balance' antara pemerintah dan pembangkang. Siapapun yang memegang tampuk pemeintahan memerlukan satu sama lain agar tindak tanduk pemerintahan menjadi pemerhatian pembangkang untuk satu perjalanan dan pengurusan negara yang lebih adil.

Rakyat tidak memerlukan pemerintahan yang dimonopoli oleh mana-mana parti sehingga menyebabkan rakyat ditindas dengan pelbagai permasaalahan akibat kuasa ynag mutlak dimonopoli pihak tertentu. Hinggakan proses demokrasi yang sebenar tidak dapat dijalankan sehingga kini akibat penguasaan pihak tertentu. Sepatutnya SPR berada dibawah kuasa parlimen agar pengamal undang-undang dapat bermesyuarah dikalangan mereka bentuk perjalanan pilihanraya yang lebih bersih dan telus dapat dijadikan sandaran oleh rakyat.

Malah rakyat pula dipersalahkan jika inginkan perubahan dalam proses demokrasi berparlimen Malaysia. Kemanakah hala tuju SPR setelah 50 tahun BN memerintah Malaysia?? Kenapa begitu taksubnya Pengerusi SPR yang bertukar satu demi satu untuk terus mempertahankan perjalanan pilihanraya yang jelas memihak kepada pihak pemerintah??

1 comment:

Unknown said...

saya mengucapkan banyak terimakasih kepada KI HADAK yang telah menolong saya dalam kesulitan,ini tidak pernah terfikirkan dari benak saya kalau nomor yang saya pasang bisa tembus dan ALHAMDULILLAH kini saya sekeluarga sudah bisa melunasi semua hutang2 kami,sebenarnya saya bukan penggemar togel tapi apa boleh buat kondisi yang tidak memunkinkan dan akhirnya saya minta tolong sama KI HADAK dan dengan senang hati beliau mau membantu saya..,ALHAMDULIL LAH nomor yang dikasi KI semuanya bener2 terbukti tembus dan baru kali ini saya menemukan dukun yang jujur,jangan anda takut untuk menhubungiya jika anda ingin mendapatkan nomor yang betul2 tembus seperti saya,silahkan hubungi KI HADAK DI 085=259=457=111 ingat kesempat tidak akan datang untuk yang kedua kalinya dan perlu anda ketahui kalau banyak dukun yang tercantum dalam internet,itu jangan dipercaya kalau bukan nama KI HADAK