Monday, July 11, 2011

Bersih



Kata arwah mak, apa-apa pun yang kita buat mestilah BERSIH...Kalau berpakaian, pakai pakaian yang bersih... kalau makan, makan makanan yang bersih...kalau minum , make sure minum air bersih ... bak kata, semuanya mestilah bersih kerana kebersihan mencerminkan keimanan...

Tapi, yang herannya, kenapa pula bila rakyat mahukan kebersihan dalam pilihanraya, rakyat ditolak mentah-mentah..Rakyat dikatakan cuba bermain api , cuba mencetuskan huru hara, cuba juga untuk mencetuskan ketidakstabilan politik ? Malah ada yang sanggup mengatakan , rakyat dipengaruhi anasir luar kerana cuba menyatakan pendirian mereka ?

Mungkin juga demonstrasi jalanan bakal menjadi satu krisis jika tidak ditangani dengan baik..mungkin juga akan ada kejadian huru hara akibatnya , jika ada provokasi..mungkin juga ada peniaga-peniaga yang rugi semasa demonstrasi nanti...Tapi jika ianya dikawal selia oleh pihak polis dengan baik..ini semua tidak akan menjadi satu halangan. Bukan kita tidak biasa menganjurkan perarakan besar ? Maulud Nabi, Hari Kemerdekaan malah citra warna juga mendapat sambutan puluhan ribu rakyat..tapi tidak pula kedengaran huru hara berlaku.



Bersih 2 baru sahaja berakhir dengan jayanya biarpun ditentang habis-nabisan oleh pihak polis atas arahan kerajaan, rakyat puluhan ribu terus mara menuju Kuala Lumpur. Birpun, tembakan gas pemedih mata mahupun pancutan air dari pihak FRU hari itu, rakyat bangkit menyatakan pendirian mereka, mereka mahukan pilihanraya yang bersih dari segala anasir-anasir penipuan.

Tuntutan-tuntutan yang dibuat bukannya memerlukan perubahan kearah keburukan, malah bukannya inginkan sesuatu yang diluar kemampuan SPR mahupun kerajaan. Yang pastinya, rakyat dapat menilai dengan waras apa yang selama ini diamalkan SPR perlukan pembaikan kerana jelas pilihanraya selama ini memerlukan anjakan paradigma jika ingin melihat demokrasi yang sebenarnya dipraktikan di Malaysia.




Sekalung Tahniah kepada seluruh rakyat yang menyertai Himpunan Bersih 2 tahun ini, kerana anda berjaya membuka mata seluruh rakyat Malaysia yang lainnya. Diharap yang lainnya akan terus menjadikan Bersih 2 sebagai wadah untuk membuktikan kepada kerajaan, rakyat akan bangkit di PRU 13 nanti dan nantikan perubahan yang lebih besar InsyaAllah.....

No comments: