Saturday, July 16, 2011

Bersih..Harapan Baru

Deruman kereta tidak kedengaran langsung sepanjang jalan Tuanku Abdul Rahman dari stesyen LRT Bank Negara menuju ke Masjid Jamek pagi 9 Julai 2011. Bandar Kuala Lumpur umpama diserang garuda..sunyi dan sepi. Tiada langsung kelihatan deruan kereta, tiada langsung kelihatan 'Mat Bangla' , malah tiada juga kelihatan bas-bas mini wilayah yang sentiasa sibuk dijalanan....Nampaknya, PDRM dibawah telunjuk IGP Umno, amat berjaya mengekang aliran lalu lintas pada pagi itu.

Namun, kekangan ini langsung tidak memberi kesan kepada puluhan ribu rakyat untuk membanjiri jalan menuju stadium keramat 'Stadium Merdeka'. Rakyat dari seluruh negara beduyun-duyun menongkah arus kekangan polis bersatu hati menuntut pilihanraya yang bersih. Deruman enjin diganti dengan laungan takbir...tempik sorak serta jeritan rakyat berkumandang tatkala disembur gas pemedih mata mahupun pancutan air yang cuba menghalang kemaraan rakyat menuju stadium.

Rakyat berbilang bangsa tak kira tua dan muda bersatu hati mahukan perubahan demi masa depan generasi akan datang. Jika difikirkan apa faedahnya ? Apa rasionalnya berhimpun ?

Buat pertama kalinya ada diantara kami merasa pedihnya gas pemedih mata, buat pertama kalinya kami dikejar polis dan buat pertama kalinya hati ini pengalaman baru menyelubungi hati yang berdebar dan bersemangat untuk menentang kebatilan.

Bersih 2 yang julung kali kami sertai memberi kesan yang amat mendalam pada setiap peserta. Kekangan pihak berkuasa melalui media massa, sekatan jalan raya malah ugutan penangkapan sedikit sebanyak menimbulkan persoalan dikalangan kami. Namun setelah melihat sambutan rakyat dari setiap lapisan masyarakat , tua muda , lelaki dan perempuan, malah berbilang bangsa memberi satu kekuatan dihati kami untuk terus bersama-sama rakyat yang lain menuntut keadilan.

Pasca Bersih 2 pula lebih menyakitkan hati lantaran tohmahan demi tohmahan keatas rakyat terus dimainkan media. Malah ada pemimpin-pemimpin Umno melabelkan rakyat sebagai pengkhianat negara kerana inginkan ketelusan. Kami dicemuh, malah ada yang sanggup memutarbelitkan fakta untuk terus menafikan hak rakyat kepada sebuah pilihanraya yang adil. Pecacai-pecacai dari cerdik pandai pula berduyun-duyun mengutarakan komen-komen yang jika dibandingkan dengan segala sijil yang ada pada mereka selama ini seharusnya dibuang kedalam tong sampah.

Najib pula seperti biasa menafikan hak rakyat dan terus mempertahankan SPR sebagai telus dan saksama dalam mengendalikan pilihanraya. Alasan bahawa Pakatan berjaya menafikan majoriti 2/3 dalam dewan rakyat diulang kali dan menjadi alasan untuk terus mempergunakan SPR. Namun, Najib perlu sedar, jika SPR lebih telus dalam PRU 12 yang lalu, Pakatan Rakyat sebenarnya sudah membentuk kerajaan bukannya BN.

Kepimpinan PDRM pula seperti cuba berdolak dalik setelah keganasan yang dilakukan mereka mendapat kecaman masyarakat dunia. Sesetengahnya menjadi seperti cacing kepanasan cuba mengenepikan fakta yang jelas terpampang dimedia-media elektronik masa kini. Keganasan FRU serta Polis menangani pendemo jelas menyalahi hak rakyat dan terus menjadi bualan seluruh dunia lantas mereka cuba pula untuk menyalahkan rakyat sebagai pencetus provokasi. Kepada PDRM , usahlah terus menerus menegakkan benag basah sehingga mencerminkan kebodohan sendiri. Rakyat sekarang ini celik IT malah dapat menilai yang mana kebenaran dan yang mana pembohongan.

Kerajaan seharusnya lebih gentlemen untuk menilai tuntutan Bersih 2 untuk satu pilihanraya yang adil dan saksama dan memberi kebenaran sepenuhnya kepada rakyat untuk memilih barisan kepimpinan yang benar-benar disenangi rakyat.......

No comments: