Sunday, June 20, 2010

PRK Parlimen Batu

Umno/BN seboleh-bolehnya mahu mengelakkan diri mereka sekali lagi untuk menghadapi satu lagi pilihanraya tatkala keadaan mereka yang tertekan dengan pelbagai isu-isu nasional yang kronik. Umno/BN sedar jika berlakunya mana-mana PRK buat masa terdekat ini, Umno/BN sah akan tersungkur sekali lagi sepertimana Sibu. Polemik isu Parlimen Batu kosong atau tidak menjadi satu yang mahu dielak oleh Umno/BN. Lantas keputusan samada perlu atau tidak PRK Batu ini menjadi semakin lucu apabila SPR berdolak dalih untuk membuat keputusan mengenainya.

Yang pastinya, Tian Chua sudah pun menjelaskan wang denda akibat gigitan telinga seorang anggota polis beberapa tahun dahulu. Tian Chua mungkin tidak sedar beliau akan kehilangan status seorang wakil rakyat akibat telinga, namun , keputusan sudahpun dibuat dan kini hanya tinggal interpretasi-interpretasi berdasarkan keputusan lampau yang akan menentuka samada PRK akan berjalan atau tidak.

Umno/BN sekarang ini tertekan untuk bertembung sakali lagi dalam satu lagi PRK kerana mereka sedar isu-isu nasional yang banyak tidak memihak kepada mereka. Isu judi bola, isu kenaikan harga barangan, isu Felda rugi , isu rasuah, isu istana , isu Kampung Baru , isu pertelingkahan sesama parti komponen dan pelbagai isu - isu yang lain lagi. Justeru itu, PRK akan hanya akan memburukkan lagi prestasi Najib sebagai PM jika mereka tersungkur sekali lagi seperti Sibu.

Setakat semalam parti komponen BN iaitu SPR masih lagi berdolak dalih samada perlunya Tian Chua melepaskan tanggungjawab beliau sebagai ahli parlimen atau tidak. Mungkin tengah menunggu isyarat dari pihak Umno/BN sebelum berani mengisytiharkan kekosongan kerusi Parlimen Batu. Yang pastinya , Pakatan Rakyat sentisa bersedia untuk terus berperang sekali lagi andai kata PRK tersebut menjadi kenyataan dan kita akan sekali lagi melihat betapa rakyat sebenarnya sudah muak dan bersedia menolak BN sekali lagi............

No comments: