Thursday, November 4, 2010

Kuda Tunggangan ....

Kata Umno Pulau Pinang , Pas menjadi kuda tunggangan untuk PKR dan DAP. Kata Umno lagi, Pas dipergunakan PKR dan DAP untuk meraih sokongan masyarakat Melayu agar menyokong Pakatan Rakyat. Tambah pemimpin Umno lagi, Pas tidak mendapat apa-apa faedah daripada gabungan ini kerana parti yang dominan dalam Pakatan Rakyat adalah PKR dan DAP, lantas Pas hanyalah seperti 'melukut ditepi gantang' dan dijadikan kuda tunggangan kedua-dua parti tersebut untuk agenda tersembunyi mereka.

Pimpinan Umno sebenarnya berada didalam 'state of denial'. Mereka-mereka ini sedar apa yang dikatakan mereka keatas Pas adalah tidak benar sama sekali, namun untuk memuaskan hati mereka sendiri , mereka beranggapan sedemikin. Hakikat yang sebenarnya adalah disebabkan oleh kebangkitan pengaruh Pas dikalangan orang-orang Meayu Pulau Pinang ini semakin terserlah.

Umno seakan gila talak sejurus tamatnya PRU 12 dahulu dan terumbang ambing sampai sekarang untuk mencari rentak untuk mendampingi orang-orang Melayu Pulau Pinang. Program-program kemasyarakatan yang dijalankan Pas seiringan DAP dan PKR semakin mendapat tempat dan hakikatnya orang Melayu sekarang mula mendapat menafaat dari program-program dan langkah kerajaan negeri memertabatkan Islam dan Melayu di Pulau Pinang ini. Setelah 50 tahun Umno dan Gerakan hanya memperkayakan segelintir juak-juak Melayu mereka, rakyat sekarang ini telah membuat perbandingan antara Umno dan Pas dan jelas sekarang ini sokongan orang-orang Melayu kepada Pas semakin meningkat dan ini membuatkan Umno tertekan.

Umno sebenarnya sedar akan kebangkitan pengaruh Pas dikalangan orang-orang Melayu, dan sedar Pas akan menjadi parti yang dominan dikalangan orang Melayu dan tidak mustahil akan melenyapkan Umno dari Pulau Pinang. Lantas, jalan yang paling mudah bagi kepimpinan Umno Pulau Pinang adalah menyerang Pas dari segenap penjuru termasuklah memfitnah Pas. Jalan paling mudah untuk Umno memenangi semula sokongan orang Melayu Pulau Pinang adalah dengan membangkitkan isu-isu perkauman termasuklah menuduh Pas sebagai kuda tunggangan DAP dan PKR. Bagi Umno, orang Melayu Pulau Pinang amat mudah untuk dijinakkan dengan isu-isu sedemikian , jadi , kerahan tenaga menjurus untuk memburukkan Pas dimata orang-orang Melayu dijalan dengan begitu terperinci. Isu-isu lapuk yang melibatkan keentingan orang Melayu dan tidak diuruskan dengan baik semasa pemerintahan Gerakan/Umno dahulu mula dijadikan sandaran untuk memburukkan Pas dimata orang-orang Melayu.

Pemimpin - pemimpin Umno Pulau Pinang sedar akan hakikat yang sebenarnya betapa selama ini sejak 50 tahun dahulu, Umno telah menggadaikan maruah orang-orang Melayu dan hak-hak kepentingan orang Melayu demi untuk 'temolok' mereka sendiri. Mereka juga sedar kerjaan Pakatan Rakyat sebenarnya lebih perihatin terhadap orang-orang Melayu Pulau Pinang dn ini menjadikan Umno semakin hari semakin dilupai. Slogan Juara Rakyat yang dulu menjadi suara keramat kepada Umno jua semakin terpinggir dan mula dilupai orang Melayu Pulau PInang. Lanta kepimpinan Umno tidak senang duduk dan semakin bercelaru untuk mengembalikan sokongan orang Malayu kepada mereka. Oleh itu langkah memburuk-burukkan Pas dikalangan orang-orang Melayu menjadi agenda utama mereka untuk kembali berkuasa.

No comments: