Wednesday, June 1, 2011

Bila Lagi Kita Nak Sedar?

Setelah minyak, gula dan kini tarif elektrik pula, kerajaan Najib masih lagi terus cuba memperbodohkan rakyat. Kenaikkan tarif elektrik yang dicanangkan akan hanya melibatkan 25% daripada keseluruhan pengguna jelas hanya merupakan satu lagi bentuk alasan yang cuba mempermainkan kecerdikan rakyat keseluruhannya. Tidakkah menteri-menteri kabinet kita sedar akan impak yang secara tidak langsung akan diterima rakyat? Apakah kerajaan Najib lupa teori 'Chain Reaction' ?

Apabila tarif elektrik yang tinggi melibatkan keseluruhan industri samaada makanan mahupun perkhidmatan, syarikat-syarikat akan cuba mencari dana untuk menampung keperluan industri akibat kenaikkan ini. Jadi, kesimpulannya, penggunalah akan menjadi sasaran yang paling cepat untuk menampung keprluan modal syarikat , pengiraan yang cepat adalah menaikkan harga...Jadi jika kerajaan berpendapat majoriti rakyat terlepas akibat kenaikkan ini, kerajaan hanya cuba untuk bermain kata-kata malah secara terang-terangan cuba mempermainkan tahap pemikiran keseluruhan rakyat.

Malah atas alasan lain yang cuba digunakan kerajaan umpamanya kenaikkan ini sebagai pemangkin kepada alternatif pencarian punca kuasa , kerajaan Najib berharap rakyat akan lebih keliru dan akan terus mendiamkan diri dan terpaksa akur sekali lagi akan kenaikkan yang membebankan ini. Tambahan pula perbandingan harga antara negara-negara jiran menjadi alasan kukuh untuk terus memperbodohkan rakyat.

Namun, disebalik segala alasan yang cuba diaturkan pemerintah, rakyat semakin sedar apabila kantung poket mereka dilihat semakin menyusut dari tahun ke tahun. Kalau dulunya, rakyat masih lagi berkesempatan untuk sesekaali keluar berbelanja bersama keluarga, kini, rakyat semakin tertekan dengan kadar harga barangan serta perkhidmatan yang semakin meningkat. Malah, kadar inflasi yang jelas melebihi kadar kenaikkan gaji pekerja memburukkan lagi keadaan. Tak dapat tidak rakyat terpaksa menanggung kenaikkan ini tanpa mendapat perhatian serta pertimbangan yang menyeluruh kerajaan Najib.

Malangnya, tahap kesedaraan serta kepekaan rakyat atas segala bentuk penindasan ini dengan alasan demi kemajuan masa depan, terus membelenggu sebahagian besar pemikiran rakyat. Rakyat masih lagi senang dimanipulasikan , dan ada yang secara terang-terangan digunakan untuk memberi komen-komen didada-dada akhbar dan media elektronik menyokong penuh tindakan kerajaan ini. Sedangkan, kerajaan seharusnya terlebih dahulu memikirkan ksejahteraan rakyat dan memberi kelebihan dan keutamaan kepada tahap kehidupan rakyat.

Apakah secara jujurnya kita dapat menerima segala bentuk penindasan ini? Apakah kita masih lagi merasakan kerajaan Najib berhak berbuat apa sahaja dalam kuasa yang ada pada mereka termasuk menindas rakyat ? Atau apakah kita merasakan kita tidak berhak untuk menyuarakan pendapat kita ?

No comments: