Saturday, June 4, 2011

Dah Meroyan...Tak Tentu Hala..

Seperti yang dijangka, pemimpin-pemimpin Umno mula diserang penyakit 'gila meroyan' setiap kali berakhirnya pemilihan Pas. Mereka, seperti 2 tahun yang lalu berlumba-lumba cuba menonjolkan diri masing-masing memberi komen-komen 'bodoh' mereka berkenaan calon yang dipilih perwkilan Pas. Dan seperti selalunya, ada saja ketidakpuasan hati mereka sedangkan tiada seorang pun dari kita yang mempelawa mereka memberi komen-komen 'dangkal' mereka. Dan mulalah timbul isu - isu seperti perwakilan Pas telah membuat percaturan yang salahlah, hala tuju Pas semakin terpesonglah, malah ada yang sampai menuduh Pas menjadi talibarut DAP dan PKR.

Media-media arus perdana pula serta editor-editor mereka yang memang dari dahulu lagi diiktiraf sebagai pencacai 'nombor wahid' Umno umpama 'lembu gila' menyondol kesana-sini tak tentu arah. Yang pastinya mereka-mereka ini mempunyai tujuan yang satu iaitu memecah belahkan perpaduan serta keakraban kepimpinan Pas samaada yang baru dan yang lama. Timbul pula sekarang kononnya Pas menolak glongan ulamak. Kononnya , Pas tergelincir dari landasan menegakkan perjuangan Islam dan bermacam-macam lagi. Namun dihati mereka, sebenarnya mempunyai rasa gerun yang teramat sangat setelah perwakilan Pas membuat perubahan yang jelas akan memberi impak yang besar menjelang PRU 13 nanti.

Perwakilan Pas tahun ini berpendapat barisan pemimpin yang baru dipilih semalam akan membawa satu perubahan dan akan memberi impak yang menyeluruh untuk menghadapi PRU 13nanti. Perwakilan kali ini rata-rata berpendapat perlantikan Hj Mat Sabu sebagai Timbalabn Presiden Pas yang baru mencerminkan kesediaan ahli untuk memastikan Pas diterima sebagai parti yang akan mencorkkan politik Malaysia yang lebih dinamik. Pengalaman meluas Mat Sabu dalam Pas dan terbaru dalam saf kepimpinan Pktan Rakyat, membawa erti yang amat besar kepada seluruh rakyat.

Apakah Mat Sabu akan berjaya membawa corak yang lebih agresif dalam berhadapan dengan Umno pada PRU nanti bergantung penuh kepada seluruh jentera parti. Yang pastinya, Umno serta konco-konconya kini semakin resah dengan polar perubahan yang melanda dunia politik sekarang ini. Jika kesederhanaan pemimpin terdahulu yang diharapkan, Umno sebenarnya bermimpi, kerana Abang Mat bukan calang-calang orang. Abang Mat merupakan seorang pemimpin yang terkenal dibarisan hadapan dalam apa jua keadaan. Yang pastinya, Abang Mat akan berusaha lebih keras lagi untuk bersam-sama Presiden Pas membawa Pas menuju kepada pembentukan Negara Berkebajikan sedikit masa lagi.

Tidak kiralah apa saja kritikan mahupun tohmahan dari Umno selepas ini, yang pastinya saf kepimpinan Pas kali ini yang diterajui oleh TGHH sebagai Presiden, Abang Mat sebagai Timbalan Presiden serta barisan Naib Presiden yang mantap akan memberi nafas baru kepada Pas untuk bergandingan bersama Pkr dan Dap menuju ke PutraJaya.

Biarlah Umno syok sendiri membuat pelbagai andaian dan tohmahan berkenaan barisan kepimpinan Pas yang baru ini, Apa yng pentingnya adalah seluruh jentera Pakatan Rakyat merenung sejenak kepentingan kita untuk menjayakn program untuk memperkasakan Pas dalam kancah politik Malaysia.

No comments: