Sunday, June 19, 2011

Pembaharuan....



Muktamar Pas sudah pun melabuhkan tirainya, Saf kepimpinan yang baru sudah pun dilantik perwakilan, usul-usul sudah pun diluluskan perwakilan...Kepimpinan Pas negeri pun sudah dilantik , jadi tibalah masanya untuk kita seluruh rakyat berganding bahu bersama saf kepimpinan Pas yang baru seiring dengan kepimpinan Pakatan Rakyat mengembalikan kuasa kepada rakyat.

Pas dibawah kepimpinan TGHH diapit kemas oleh Bang Mat dan 3 Naib Presiden , Hj Mahfuz, Sallahudin Ayub dan Husam Musa boleh dikatakan dapat menerajui seluruh rakyat kearah negara berkebajikan kelak. Rakyat seharusnya menarik nafas lega kerana perwakilan Pas bijak menilai keadaan serta kehendak majoriti rakyat yang inginkan perubahan kepada tampuk pemerintahan negara sekarang ini.Dan dengan terpilihnya yang dikatakan golongan profesional Pas serta didokongi pula oleh ulamak-ulamak dalam Pas , rakyat seharusnya bersiap sedia untuk bergerak menuju ke PutraJaya.

Saf kepimpinan Pas yang baru kali ini boleh dikatakan dihormati kawan dari Pakatan Rakyat malah digeruni pula oleh BN. PRU 13 nanti akan menyaksikan Pas dibawah kepimpinan baru ini bergerak seiring dengan kepimpinan Pakatan Rakyat yang lain untuk bersama-sama rakyat memastikan BN keluar dari PutraJaya dan segala bentuk penindasan serta rasuah akan berkubur bersama BN.

Sebagai langkah pembaharuan ini, Pas dibawah kepimpinan TGHH dilihat mampu mengangkat martabat Islam diMalaysia khasnya malah tidak kekok jika dikatakan Pas akan menggantikan Umno sebagai sebuah parti dominan Melayu Islam nanti. Penantin lebih 50 tahun rakyat mungkin akan menjdi kenyataan sedikit masa lagi memandangkan Umno semakin dijauhi orang - orang Melayu dan Pas telah dijadikan alternatif kerana komitmen serta konsistensi pemimpin-pemimpin Pas berjuang kerah keadilan melalui penerapan Islam dalam wadah perjuangan Pas.

Malah, rakan-rakan bukan Islam dari Dap dan Pkr juga semakin mengenali Islam melalui Pas. Akhlak pemimpin-pemimpin Pas terus menjadi ikutan kepimpinan bukan Islam yang lain dari Pakatan Rakyat kerana mereka-mereka ini mulai melihat keindahan Islam itu melalui kerjasama serta penjelasan berterusan pemimpin-pemimpin Pas.

Umno yang disebut-sebut sebagai parti untuk orang Melayu semakin dilihat ditinggalkan rakyat lebh-lebih lagi oleh generasi muda dewasa ini. Generasi muda Malaysia menjadikan Pas sebagai pengganti kepada Umno kerana Pas dilihat bersih dari pelbagai bentuk rasuah. Malah Pas dilihat lebih sebagai sebuah parti kerana penerapan nilai Islam dalam kehidupan seharian dapat mendidik ahli-ahli Pas agar mendekati Islam dengan mendalam. Aktiviti-aktiviti yang berbentuk memperkuatkan kerohanian jiwa dengan Islam memberi satu bentuk tarbiah halus kepada mereka yang dahagakan penerapan Islam dalam kehidupan seharian.

'Pas for All' mahupun tagline yang baru iaitu 'Menuju Negara Berkebajikan' telah dibuktikan bukan hanya satu 'tagline' tetapi lebih kepada satu bentuk perjuangan menuju kearah kehidupan yang seimbang didokongi dan diimbangi oleh kesempurnaan ajaran Islam itu sendiri dalam kehidupan seharian. Dan tidak mustahil jika suatu hari nanti Pas, akan menjadi sebuah parti dominan Melayu Islam dan rakyat tidak kira samada Islam mahupun tidak dapat menjadikan Pas sebagai wadah perjuangan demi redha ALLAH swt...InsyaALlah.

No comments: