Saturday, October 9, 2010

KuLi Sah Pengarah PRK Galas Umno

Spekulasi KuLi sebagai pengarah PRK Dun Galas akhirny terjawab pagi ini setelah empunya diri mengakui menerima tangungjawab sebagai Pengarah Pilihanraya Dun Galas untuk Umno pagi ini.

Beliau berkata demikian setibanya daripada bercuti di luar negara di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di Sepang, pagi ini.
Menurut Razaleigh beliau menerima tanggungjawab itu sebagai anggota Umno dan Ketua Umno Bahagian Gua Musang selama hampir 50 tahun, selain anggota Parlimen kawasan berkenaan.
Bagaimanapun pemimpin veteran Umno itu berkata, keputusan sama ada menerima tawaran sebagai calon BN pada pilihan raya kecil itu hanya akan diputuskan Isnin ini apabila mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Walaupun persetujuan KuLi itu sedikit sebanyak menggugat Pas daripada mempertahankan kerusi Dun Galas yang dimenangi dengan kelebihan 646 undi dahulu, namun Pas seharusnya menjadikan persetujuan KuLi itu sebagai satu lagi cabaran besar untuk perjuangan hakiki. PRU 12 yang lalu menyaksikan clon Pas Che Hashim Sulama mendapat 4399 undi berbanding calan BN Mohd Saufi Deraman 3753 undi.

Memanglah tidak dinafikan KuLi merupakan ancaman besar bagi Pas untuk PRK ini, namun kemenangan tidaklah mustahil kerana usaha yang teus menerus dari jentera parti dan dibantu oelh pelbagai isu semasa BN lebih-lebih lagi perihal penindasan berterusan kerajaan keatas penduduk asal serta penyelewengan royalti minyak terhadap seluruh rakyat Kelantan khasnya, akan menghantui jentera BN kali ini. Malah kemenagan dengan majoriti yang lebih besar juga dapat diilhamkan oleh Pas jika trategi menangani pelbagai masaalh rakyat di Dun tersebut menjadi agenda utama.

Jentera BN akan berkampung di Galas tidak lama lagi dan bersama-sama mereka , mungkin puluhan juta ringgit akan ditaburkan bagi menarik minat penduduk setempat, namun, Pas seharusnya lebih bersikap terbuka dan menerima kesanggupa KuLi itu sebagai satu lagi bentuk cabaran untuk Pas membuktikan kemampuan jentera parti.

Tidak dapat tidak, kesanggupan KuLi itu mengecewakan rakyat Kelantan kerana sebelum ini , KuLi dilihat lebih adil dan saksama memandangkan kesanggupan beliau seiringan dengan Kerajaan Negeri menuntut royalti minyak dari Kerajaan Pusat.Namun, rakyat Kelantan kini lebih matang dan terbuka minda mereka menyaksikan kelibat KuLi nanti sebagai Pengarah Jentera Pilihanraa BN untuk Dun Galas nanti.Samada beliau akan lebih bersikap professional semasa kempen nanti akan kita saksikan ataupun beliau seperti pemimpin-pemimpin BN yang lain dan akan terus menipu rakyat.

Jentera Pas haruslah menjadikan kesanggupan KuLi ini sebagai cabaran yang biasa kerana sebelum ini pun KuLi sememangnya menetang Pas seumur hidupnya. Jadi tentang samaada KuLi merupakan penentu kepada kemenangan BN di Galas tidaklah harus dijadikan penghalang kepada usaha-usaha jentera Parti Pas untuk berusaha lebh keras memastikan kemenangan calon Pas nanti. Mungkin KuLi juga akan sanggup memikul tanggungjawab sebagai calon Dun Galas, namun, jenera Pas akan menjadikan kenyataan tersebut sebagai satu lagi lumrah dalam pilihanraya kecil Malaysia.

No comments: