Thursday, December 31, 2009

Bengap.....




Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya (SPR), Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof pada 29 Disember 2009 yang lalu berkata SPR sedang meneliti secara serius cadangan untuk memanjangkan tempoh hari penamaan calon kepada 3 hari dan pada masa yang sama, tempoh bertenang juga dicadangkan kepada sehari berbanding dengan sekarang yang bermula tepat jam 12 malam hari pengundian. Cadangan kepada pindaan Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Penjalanan Pilihan Raya) 1981 ialah bertujuan bagi membendung kekecohan dan keganasan yang ditimbulkan oleh penyokong-penyokong parti bertanding.

Jika cadangan itu diluluskan di parlimen tahun hadapan , maka mereka yang melanggarnya boleh didakwa di bawah Akta Kesalahan Pilihan Raya yang membawa hukuman denda tidak melebihi RM5,000 dan penjara tidak lebih setahun.

Bercakap kepada pemberita Pengerusi SPR berkata “Kita dapati sepanjang sembilan kali Pilihan Raya Kecil (PRK) sejak Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 Mac tahun lalu, para penyokong parti bertanding masih berdegil dengan terus menjalankan kerja meraih undi semasa hari pengundian.

“Padahal SPR sudah tetapkan mulai 12 tengah malam menjelang pengundian sehinggalah malam keputusan pilihan raya itu tidak dibenarkan langsung berbuat demikian.

“Justeru, menerusi pindaan ini nanti, selepas kempen, keesokannya belum ada pengundian lagi dan urusan itu (pembuangan undi) hanya akan dilaksanakan hari berikutnya,” kata beliau ketika dihubungi di sini.

SPR terbukti ingin menidakkan hak demokrasi yang sebenarnya, sepatutnya SPR berfikir mengenai cara yang terbaik untuk memperbetulkan keadaan ataupun membantu parti-parti yang bertanding, bukannya menarik hak mereka untuk meraih undi. Namapun pilihanraya, jadi tidak dapat tidak peraih-peraih undi, akan terus meraih undi hingga kesaat yang terakhir. Jadi untuk menarik hak-hak 'istimewa' peraih-peraih undi daripada menjalankan tugas mereka amat tidak professional dan kebudak-budakan. Bagi Pakatan Rakyat, meraih undi merupakan satu-satunya proses yang termampu dibuat mereka memandangkan saluran media dikawal oleh BN dan Pakatan Rakyat tidak mungkin diberikan peluang berbuat demikian. Walhal, BN yang mempunyai kuasa keatas media-media tersebut , terus menerus menggunakan saluran ini untuk meraih undi hingga kesaat-saat terakhir.

Berhubung pindaan dalam memanjangkan proses penamaan calon, Abdul Aziz berkata, ia bertujuan mengelakkan kekecohan ekoran pertembungan ribuan penyokong parti-parti bertanding yang datang serentak dan saling menunjukkan kekuatan.

“SPR sedang meneliti kemungkinan membenarkan calon sebuah parti berserta para penyokong mereka menyerahkan borang pencalonan pada sebelah pagi, satu lagi calon pada petangnya pula, manakala kalau ada lagi calon-calon lain, mereka akan berbuat demikian keesokannya dan begitulah seterusnya,” katanya

Jika ianya diluluskan , kita mungkin dapat melihat satu lagi sejarah tercipta dimana akan ada hari penamaan calon paling lama didunia. PRK Bukit Selambau awal tahun 2009 menyaksikan 15 calon bertanding, jika undang-undang ini diluluskan, besar kemungkinan akan ada hari penamaan calon sehingga seminggu jika keadaan seperti PRK Bukit Selambau terjadi.

Kalau di negara luar seperti di India, tempoh penamaan dan juga pilihanraya terpaksa mengambil masa berhari-hari disebabkan oleh kedaifan dari segi prasarana dan juga disebabkan oleh jumlah pengundi yang ramai. Namun, kita di Malaysia berhajat memanjangkan masa oleh kerana pasukan beruniform kita telah gagal menjalankan tugas mereka membendung kekecohan sewaktu pilihanraya. Amat malang sekali kerana kita mempunyai penjawat awam yang membuat penilaian berdasarkan hanya kepada faktor kekecohan sahaja tanpa mengambil kira lain-lain permasalahan yang timbul akibat dari tindakan ini seperti pembaziran masa dan tenaga kerja.

Ataupun ada muslihat tersendiri kerana kebaculan UMNO/BN bertembung secara lebih professional dengan Paktan Rakyat ???

No comments: