Thursday, December 10, 2009

Umno Pulau Pinang Pembela Melayu..




PIRAH......

Bangunnya Ketua Pembangkang Datuk Azhar , Adun Penaga , di sidang dewan negeri baru-baru ini mempertahankan Umno sebagai wadah perjuangan dan pembela Melayu Pulau Pinang hanya mencerminkan kelemahan Umno sendiri. Sambil 'menonggek punngungnya', Ketua Pembangkang ini berseloroh menghentam Adun - Adun Melayu dari PKR kerana menurutnya gagal mempertahankan hak-hak Melayu Pulau Pinang.

Namun, apa yang amat kita kesali adalah kegagalan beliau sendiri selama menjadi YB Penaga, gagal mempraktikkan apa yang dilaung-laungkan selama ini. Selama menjadi YB Penaga beberapa penggal, Datuk Azhar sebenarnya telah gagal memperjuangkan ataupun membela nasib orang - orang Melayu jangankan di Pulau Pinang, malah di Penaga sekalipun. Sebaliknya, Penaga terus melalui zaman yang tiada satu pun kemajuan yang boleh dibanggakan selama ini dibawah permerintahan Umno. Malah mengikut data Kerajaan Negeri Pulau Pinang, Penaga antara daerah yang mempunyai ramai miskin tegar dari kaum Melayu.

Melayu Pulau Pinang sebenarnya mengalami masalah yang besar sejak dari dulu lagi dan Umno yang kononnya sudah sekian lama menjadi jaguh tidak pula melenting sehinggalah sekarang ini. Bayangkan baru 2 tahun Pakatan Rakyat memegang tampuk pemerintahan negeri, Umno melalui pemimpin mereka seperti Datuk Azhar atau YB Shabudin Yahya terus menerus menghentam kerajaan negeri, kononnya kerajaan negeri tidak memberi perhatian khusus kepada bangsa Melayu. Sedangkan sekian lama Gerakan memerintah, tiada pula kedengaran sungutan dari pemimpin-pemimpin Umno dalam sidang DUN. Malah kebanyakkan mereka hanya mengisi tempat duduk kosong sidang DUN.

Umno, melalui pemimpin-pemimpin mereka di Pulau Pinang ini tidak lebih dari hanya merupakan satu simbol kepada Melayu Pulau Pinang. Sepanjang perkongsian kuasa dengan Gerakan, tiada apa yang boleh dibanggakan melainkan keadaan Melayu yang semakin berkurangan dibahagian Pulau dan lebih tertumpu dikawasan miskin tegar seerti di Penaga.

Oleh itu bangunnya Datuk Azhar bersama aksi tunjuk 'pungkoknya' tidak lebih daripada menghina dirinya sendiri kerana aksi yang sedemikian bersama hujah yang tidak ilmiah cuma layak dikedai-kedai kopi sahaja dan tidak menunjukkan perlakuan sebagai seorang pemimpin yang dipilih rakyat.

No comments: