Monday, July 20, 2009

LU' LIAN

Mungkin tidak terlambat lagi untuk memperkatakan sedikit tentang Durian untuk kita sama - sama berpengetahuan tentang jenis - jenis Durian di tempat kita ini.

Bila sentuh bab Durian, ada saja cerita yang menarik tentang Durian. Ada yang sanggup berbelanja besar hanya untuk Durian, ada yang sampai terperuk di hospital, juga disebabkan durian dan ada juga yang bermasam muka dengan rakan hanya disebabkan sebiji buah durian. Namun, ada juga kisah yang baik tentang Durian ini. Durian boleh mengeratkan silaturrohim sesama jiran..bak perpatah "orang memberi kita merasa".

Dan bila makan Durian beramai-ramai dan sambil berebut-rebut , dapat juga mengeratkan ukhuwwah sesama sahabat handai.Masa makan Durian jugalah, akan terpacul pelbagai cerita yang lucu dikongsi bersama-sama rakan.

Durian ini ada pelbagai jenis..Kampung, Kahwin dan Siam. Ada yang bentuk buahnya lonjong , ada yang bulat , ada yang macam kucing tengah tidor dan ada yang macam udang merah bentuknya. Rasanya pula, ada yang manis , masam dan yang paling saya suka pahit - pahit manis....


Kita di Penang amat bertuah kerana dianugerahkan ALLAH dengan pelbagai jenis Durian yang paling sedap di dunia. Namun, sedarkah kita atau insafkah kita selama ini dengan nikmat yang ALLAH berikan kepada kita. Jenisnya saja ada berbagai, rasanya pula berlainan pula..hatta baunya juga boleh menyebabkan kita kagum dengan kebesaran ALLAH.


Nama - nama Durian ni pulak berbagai - bagai. Tapi yang peliknya kebanyakan Durian ini namanya lebih kepada nama-nama yang diberikan oleh bangsa Cina...Mungkin sebabnya orang Melayu ni tak berapa nak peduli sangat buah Durian. Kita ni tau makan saja. Ang Heh , Hor Loh , Ang Sim dan Khun Poh, adalah antara nama-nama Durian yang terkenal di Penang. Dan terserlah kelainan baunya, warnanya dan juga rasanya. Tapi yang pasti , setiap nama buah Durian ini mempunyai sejarahnya yang tersendiri.

Dalam kita menikmati buah Durian ini , haruslah kita berhati-hati juga dengan keburukkan yang ada padanya jika dimakan terlampau lebih . Tak salah saya, kandungan gula dan kolestrol durian juga tinggi. Jadi mereka yang memang ada penyakit seperti darah tinggi dan kencing manis...berpada-padalah. Kena pula dengan lemang atau pulut lemak...boleh tersandaq ...

Tapi sebelum buah rambai keluaq..cepat - cepatlah pekena Durian..sebab orang - orang dulu cakap , bila rambai keluaq..petandanya musim buah Durian dah habih.

No comments: