Sunday, July 19, 2009

Wacana Pekerja - 2009



Saya terjumpa email yang dihantar oleh seorang kawan tahun lepas mengenai beberapa kenyataan atau fakta yang memang megejutkan tetapi menjadi hanya fakta untuk selamanya jika kita masih lagi dibelenggu ataupun diperintah oleh mereka – mereka yang tidak mepunyai naluri untuk mengubahnya…..

Tahun 1973 ..Sebuah kereta buatan Jepun hanya berharga RM 7000…Hari ini ianya berharga lebih kurang RM 60 000 ….. 8.5 kali ganda

Tahun 1973 ..Rumah teres dua tingkat berharga lebih kurang RM 45 000…Hari ini ianya berharga sekurang – kurangnya RM 300 000 ….. 6.6 kali ganda

Tahun 1973 .. Gaji permulaan seorang Jurutera yang baru tamat pengajian lebih kurang RM 1000 … Hari ini meningkat ke RM 2000 +/- ….. 2 kali ganda

Tahun 1993 .. Gaji permulaan seorang Penyelia Pengeluaran Pekerja Industri Perkilangan berijazah sekitar RM 1100 … Hari ini ianya meningkat ke RM 1600 +/- …. Tak sampai pun sekali ganda

Tanyakan pada diri kita sendiri adakah ini hanya satu kebetulan ? Atau ianya satu daripada kesan tindakan kita sendiri? Sebuah negara yang kaya dengan hasil bumi dan punyai tanah yang subur dengan pelbagai tumbuh-tumbuhan, tapi rakyat masih lagi tertekan dengan kemelut ekonomi dan kebanyakkannya hidup dibawah paras yang sepatutnya.

Perangkaan sebuah bank tahun lalu mengenai tabiat menyimpan rakyat Malaysia amat mengejutkan. Tidak lebih daripada 30 peratus sahaja responden yang mengakui membuat simpanan yang tetap setiap bulan. Dan daripada angka tersebut, 50 peratus mengaku yang simpanan mereka hanya dapat bertahan tidak lebih daripada 6 bulan.


Persoalannya …Megapakah masih ramai rakyat Malaysia yang bekerja masih dibelenggu kesempitan hidup? Mengapakah masih ramai diantara kita berbelanja lebih daripada yang kita mampu? Mengapakah semakin hari semakin ramai yang tersandung hidup mereka angkara abang long ( Ah Long )?

Jadi…wajarkah golongan pekerja dibiar terkontang - kanting mengharungi zaman kemelesetan sekarang ini tanpa bantuan ? Apakah masih ada sekelumit rasa keperihatinan kerajaan sekarang untuk membantu golongan pekerja sekarang. Tidak cukupkah kita disogok dengan agenda politik sempit mereka membelah dan membahagi kemudahan berdasarkan fahaman politik yang sempit . Yang menyokong akan ditatang, namun yang membangkang akan dianaktirikan….
Tidak cukupkah selama ini kita sebagai rakyat Malaysia disogok dengan omongan kosong dan kebobrokkan agenda politik mereka? Setiap hari kita melihat dan mendengar tanpa dapat berbuat apa – apa tentang keputusan kabinet yang menaikkan harga sewenang-wenangnya. Keputusan – keputusan kabinet mutakhir ini lebih mencerminkan bebanan yang bertimpa akan menimpa rakyat..Kenaikkan tambang teksi dan tambang bas sekolah sebagai contoh dan yang terbaru desas-desus kenaikkan tarif elektrik…walaupun TNB mengumumkan keuntugan berbilion ringgit tahun lalu. TNB sepatutnya merupakan sebuah agensi yang menyediakan kemudahan, bukannya untuk membuat keuntungan.

Akibatnya…semakin ramai rakyat dan majoritinya golongan makan gaji bertukar ke duit plastik sebagai alternatif. Pengurus Ekonomi dari syarikat Malaysian Rating Corp Bhd , En Norzahidi Alias , mendedahkan kenaikkan yang menakutkan tentang penggunaan kad kredit di Malaysia. Keseluruhannya jumlah kredit kad sudah meningkat 3 kali ganda sejak tahun 2002 kepada 9.67 juta pengguna dari 2.9 juta , 7 tahun yang lalu. Hutang kredit kad terkumpul rakyat Malaysia sehingga hujung tahun lalu adalah berjumlah RM 23 billion. Dan jika tidak dibendung kemungkinan kita juga akan menghadapi masaalah yang sama dengan rakyat Britain yang berhutang hampir RM 7 Trillion melalui kredit kad.
Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) dibawah seliaan Bank Negara mendedahkan bahawa 66% daripada kes yang dikendali berpunca daripada masalah hutang kredit kad.

Jadi..Selagi mana kerajaan sendiri tidak menyelia kewangan Negara dengan baik, selagi mana masih ada ketirisan kewangan dalam mengendali projek – projek kerajaan , selagi itulah rakyat akan dihimpit dengan beban yang lebih berat.

Tepuk dada Tanya poket !!!

No comments: