Friday, July 31, 2009

Hidung Tak Mancung Pipi Tersorong Sorong….


Masih ingatkah kita dengan Kerajaan Perpaduan sedikit masa lalu ? Setelah hampir reda gelombang antara pemimpin PAS , timbul pula cerita cerita TGNA nak berselingkuh dengan UMNO … Aik ni certa apa pula ? Bila masa TGNA berlembut hati nak berdamai dengan Umno dan nak bersama – sama menongkah arus beriringan tangan dengan Pok Jib ? Kena pukaukah TGNA ? Atau kena ilmu guna-gunakah TGNA?

Media pula sekonyong – konyong mengulas kenyataan TGNA .. sekonyong – konyong menyampaikan berita dengan nada yang tersendiri. Juak – juak Umno pula berebut – rebut nak beri komen sehinggakan secara sekelip mata lahir cendiakawan-cendiakawan berilmu tinggi dalam ilmu perpaduan nasional memberi komen. Dicelah-celah itu timbul pula beberapa tokoh yang secara spontan menjadi tokoh agama dan pandai pula berbicara mengenai ilmu perpaduan. Timbul di corong – corong radio, timbul di tv – tv memberi pelbagai komen , timbul didada – dada akhbar mengeksploitasikan secara mendalam kenyataan TGNA tentang kepentingan mencari titik perpaduan antara dua parti yang Melayu yang besar ini. Timbul seakan – akan PAS begitu kemaruk untuk bersatu dengan Umno. Tapi tak sedarkah mereka siapa yang sebenarnya yang “Hidung Tak Mancung Pipi Tersorong- Sorong”

Patutkah kita melompat ? Media yang terkenal dengan kebobrokkan mereka mengada-adakan cerita , memutar belitkan kenyataan untuk menampakkan keburukan PAS. Walhal lain yang dicakap, lain pula yang diberitakan…Seperti selalu, pengaruh media nasional lebih besar dan lebih berpengaruh dari kenyataan itu sendiri. Tidak mustahil , jika ramai orang yang terpengaruh dengan dan lebih ramai yang akan memihak kepada khabar angin daripada kenyataan itu sendiri. Sedikit sebanyak , setiap berita yang disensasikan akan dapat memberi impak kepada pembaca itu sendiri. Itulah ynag dinamakan “The Power of Media”. Adilkah kita sebagai pembaca disogok dengan berita-berita palsu ? Acapkali , media mengeksploitasikan kenyataan yang benar..Tak sedarkah kita selama ini ?

Ayuh…mari kita bersama-sama memboikot secara total media – media ini sepenuhnya. Tv3 , Tv1, Tv2 …Utusan , Berita Harian … Ayuh sama – sama kita tunjukkan kepada mereka yang rakyat tidak mudah ditipu..tidak mudah diperdaya dan tidak mudah melatah. Rakyat semakin bijak menilai antara emas dengan permata, antara berlian dengan kaca dan antara kebenaran dengan kebatilan.
Umno umpama umpan “taut” yang dah lama dan lapuk…Haruan pun tak bernafsu nak menyambar..Sebab itulah mereka semakin galak menimbulkan pelbagai isu untuk menarik perhatian rakyat. Benda yang kecil diperbesarkan, benda yang tak betul dijaja sebagai satu kebaikan…Itulah Umno, Jelak rakyat terhadap Umno semakin meruap – ruap. Sedarlah ahli Umno sekalian..Hari – hari terakhir kamu semakin menghampiri dan semakin mencengkam kalbu.

No comments: