Tuesday, March 16, 2010

Parlimen : Usul Royalti Minyak Ditolak...

Seperti diduga usul perbahasan bayaran royalti minyak kerajaan negeri Kelantan yang cuba dibawa oleh Ahli Parlimen Kubang Kerian , Salahudin Ayub ditolak mentah-mentah oleh Speaker Datuk Pandikar Amin Mulia dengan alasan ianya tidak mendesak buat masa sekarang. Memang dasar kerajaan BN untuk tidak memberi keutamaan kepada pelbagai isu yang boleh menimbulkan masaalah kepada mereka niarpun ianya melibatkan kepentingan rakyat.

Tambahan pula setelah mereka sedar akan kesilapan mereka mengenai royalti minyak yang Kelantan berhak selama ini menjadi tuntutan kerajaan Pas bukannya kerajaan yang dipimpin Umno/BN. Bagi Umno/BN , mereka sebenarnya tidak mempunyai asa untuk menolak permintaan kerajaan negeri Kelantan dan akan terus mengelak daripada membahas usul tersebut keranan ianya akan terus membuka pekung-pekung mereka selama ini.

Keratan akhbar Berita Harian tahun 1983 dibawah jelas menunjukkan bukti akan kesediaan kerajaan Persekutuan untuk memberi royalti unai minyak kepada Kelantan sebanyak 5% hasil pertemuan minyak di Kelantan pada waktu itu. Dan terbuktilah kerajaan Persekutuan telah berdolak dalih selama ini dan akan terus berbuat demikian kerana Kelantan akan terus diperintah Pas jika kerajaan negeri mendapat wang royalti tersebut yang dianggarkan berjumlah hampir RM 2 bilion.



Dan tidak mustahil juga BN akan kehilangan lebih banyak negeri pada PRU 13 nanti jika wang royalti tersebut diserahkan kepada Kelantan dan Kelantan dibawah naungan TGNA akan membelanjakan wang tersebut dengan berhemah demi kepentingan rakyat Kelantan tidak seperti kerajaan BN. Atas kapasiti itu juga BN akan terus cuba untuk menidakkan hak rakyat Kelantan demi survival politik pemimpin-pemimpin korup mereka.

No comments: