Friday, April 9, 2010

Boikot PRK...



Sejauh mana ahli Umno Hulu Selangor sanggup berpatah arang kali ini, setelah pimpinan tertinggi Umno mengumumkan calon MIC sebagai wakil BN pada PRK Hulu Selangor nanti menjadi persoalan sekarang ini. Ura-ura mereka untuk memboikot dan malah ada yang sanggup memberi undi protes mereka kepada calon PKR nanti.

Umno sebelum ini berpendapat calon yang layak mestilah datang daripada salah seorang pemimpin Umno tempatan untuk memastikan kerusi Parlimen Hulu Selangor dapat dirampas daripada Pakatan Rakyat. Bagi mereka tidak mungkin calon berbangsa India dapat mengembalikan kegemilangan pengaruh BN bila tampak jelas senario politik sekarang ini lebih mengutamakan kehendak akar umbi. Malah, dengan kemelut kepimpinan MIC serta penolakan ketara bangsa India terhadap Presiden MIC, Umno Hulu Selangor berpendapat impak yang ketara akan melanda jika BN terus memperjudikan nasib pengundi Hulu Selangor kepada MIC. Bagi Umno Hulu Selangor, jalan penyelesaian yang paling tepat untuk merampas kembali kerusi Parlimen ini hanya terletak diatas seorang daripada calon Melayu.

Sunguhpun setelah beberapa penggal sebelum ini MIC berjaya mempertahankan kerusi Parlimen ini, Umno Hulu Selangor melalui akar umbi mereka disana lebih mempercayai peluang akan lebih cerah jika Umno yang bertanding. Terdengar mengenai satu memorandum membantah pemilihan calon MIC akan dihantar kepada Najib oleh pimpinan Umno Hulu Selangor nanti.

Ada diantara mereka sanggup menongkah arus mengkritik secara terbuka keputusan Najib tersebut dan akan memboikot pilihanraya kecil Hulu Selangor ini nanti. Apapun yang cuba dilakukan oleh pimpinan tempatan Umno ini, tidak mungkin merubah pendirian Najib setelah pengumuman yang beliau sendiri lakukan baru-baru ini telah pun diketahui umum. Sunguhpun perit ditelan pimpinan Umno Hulu Selangor, yang pastinya pemilihan pimpinan MIC sebagai calon sedikit sebanyak telah melukakan sebahagian besar pengundi. Malah tidak mustahil jika mereka akan bertindak mengundi Pakatan Rakyat untuk menunjukkan protes mereka kepada pimpinan Umno sejak akhir-akhir ini. Malah besar kemungkinan majoriti 198 undi akan berubah melebihi 1000 undi berpihak kepada PKR pada 25 April nanti.

No comments: