Saturday, May 21, 2011

Tak Dak Modai Lain dah...

Desas desus kenaikan harga minyak RON 95 dan juga tarif elektrik semakin kuat kedengaran sejak akhir-akhir ini. Malah , PM , TPM dan tak ketinggalan Menteri Hal Ehwal Pengguna pun berulang kali melempar bebrapa petunjuk mengiakan perbuatan mereka ini sedikit masa lagi. Selari dengan slogan 'Rakyat DiDahulukan' kerajann pimpinan Najib telah membuktikan kepada rakyat, kerajaan lebih rela untuk memberi keutamaan kepada projek-projek besar dan akan terus menekan rakyat untuk dana-dana mereka.

Kerajaan Najib semakin hari semakin tertekan kononnnya kenaikan harga-harga barangan utama ini tidak dapat dielakkan lagi memandangkan kewangan kerajaan yang semakin hari semakin meruncing dan tidak dapat lagi menampung subsidi. Namun, yang terjadi sebaliknya, kerajaan terus menerus berbelanja keatas benda-benda yang tak sepatutnya seolah-olah segala duit yang ada umpama 'Bapak Depa Yang Punya'.

Malah tiada usaha langsung kearah membendung pelabagai ketirisan yang berlaku keatas dana-dana yang ada. Rasional untuk menarik kembali subsidi pebagai barangan utama kini telah menampakkan kesannya keatas rakyat. Kadaar inflasi yang dicatakan setakat ini iaitu 4.9% jelas membebankan rakyat terutamanya yang berpendapatan rendah. Hasil dari usaha tranformasi kerajaan Najib atas alasan untuk memperbaiki perbelanjaan kewangan negara jelas membebankan rakyat. Sebaliknya, kerajaan Najib terus juga menampung serta memperkayakan kroni-kroni yang ada. Subsidi korporat yang berjumlah RM19 bilion terus juga dilaksanakan dan tiada usaha langsung untuk cuba mengurangkannya. Projek-projek memperkayakan kronii terus diusahakan, perbelanjaan untuk PLKN contohnya, menelan hampir RM 570 juta duit rakyat.

Dan acapkali, modal yang diguna pakai oleh kerajaan Najib dalam menghalalkan tindakan mereka dan sama seperti sebelumnya adalah 'Harga barangan kita jauh lebih murah berbanding dengan negara jiran'. Namun, seperti selalunya, masih ramai lagi rakyat Malaysia yang akan terus menjadi batu penghalang kepada usaha-usaha pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat untuk cuba merubah senario pemerintahan negara. Masih ramai lagi antara kita terutamanya pengundi-pengundi Melayu menjadi pak turut untuk terus memberi undi mereka kepada pemimpin-pemimpin BN walaupun sedar akan keburukkan pemerintahan mereka selama ini.

Akan ada rakyat yang cuba bengkit, namun akan ada juga rakyat yang bermati-matian mempertahankan mereka dek kerna sehelai dua kain pelikat atau pun seratus dua wang undi. Akan ada terutamanya golongan yang sedikit 'berumur' memberi kelebihan kepada BN untuk terus menindas generasi muda akan datang dan terus memberi sokongan padu kepada BN. Lantaran dari itulah sampai sekarang Malaysia terus diperintah oleh BN yang bermaharajalela melakukan apa saja kerana kuasa ditangan mereka.......

No comments: