Thursday, February 11, 2010

Zambry Di Kuda ??



Terdengar cerita-cerita beberapa Adun Umno di Perak melahirkan rasa tidak puas hati mereka kerana dua Adun Katak PKR, iaitu Osman dan Jamaludin menjadi amat 'demanding' sejak akhir-akhir ini. Dan MB Mahkamah Perak, Zambry terpaksa akur dengan segala tuntutan melampau mereka demi untuk terus berada ditampuk kekuasaan kerajaan negeri.
Dan kedua - dua Adun ini dilihat mengambil kesempatan keatas Zambry melalui tuntutan -tuntutan politik yang menjadi-jadi?

Zambry nampaknya terpaksalah menuruti segala kemahuan mereka berdua dan keadaan menjadi lebih tidak terkawal setelah kerusi kedua-dua mereka ini menjadi penentu kepada tampuk pemerintahan Zambry. Kemelut politik di Perak akan terus menghantui bukan sahaja Umno/BN malah seluruh rakyat negeri Perak kerana kuasa kini berada di tangan 3 Adun bebas ini. Malah, Zambry seakan tidak mempunyai kuasa untuk memerintah akibat daripada senario ini.

Terdahulu, pengisytiharan Zambry sebagai MB Perak oleh Mahkamah Persekutuan menimbulkan pelbagai raksi daripada rakyat. Rata-rata rakyat berpendapat jalan penyelesaian yang terbaik untuk menyelesaikan kemelut ini ialah melalui pembubaran Dun dan mandat baru samaada untuk BN ataupun Pakatan diperlukan untuk melicinkan pentadbiran. Pemerhati-pemerhati politik juga kebanyakkannya bersependapat dengan pembubaran Dun.

Alangkah baiknya jika seluruh rakyat Perak diberi peluang sekali lagi untuk menentukan kerajaan yang mana satu menjadi pilihan mereka dan Umno/BN seharusnya tidak takut untuk menghadapi kenyataan ini. Di pihak Pakatan, mereka bersedia untuk menerima kekalahan jika terbukti rakyat menolak mereka melalui pilihanraya semula.

No comments: