Friday, November 27, 2009

Anak Muda...Apa Langkah Pas Seterusnya



Kata Professor Abu Hassan di seminar Pas baru-baru ini, golongan muda telah menjauhi Pas sebanyak 400% sejak PRU 12 tahun lalu. Golongan muda ini dikatakan mula mengorak langkah menjauhi Pas dan mungkin setengah daripadanya menyeberang ke kem Umno/BN sejak akhir-akhir ini akibat beberapa isu kepimpinan Pakatan Rakyat mutakhir ini. Isu seperti wakil rakyat yang menyeberang ke Umno/BN , isu kepimpinan PKR dan mungkin juga isu Kerajaan Perpaduan. Sesetengah darinya mungkin disebabkan oleh aktiviti - aktiviti sosial yang mempunyai daya penarik yang direncanakan oleh Umno/BN semakin membuahkan hasil.





Aktiviti - aktiviti seperti rombongan , tajaan pelancongan dan lebih-lebih lagi aktiviti - aktiviti yang berbentuk hiburan menjadi tarikan kepada golongan muda sekarang ini. Dan Umno/BN menggunakan segala kesempatan yang ada untuk menarik minat golongan muda ini. Disebabkan itu jugalah kita mulai melihat ramai anak-anak muda terutamanya yang bermotor digunakan oleh Umno/BN di setiap PRK sebelum ini. Contohnya di Manik Urai, Umno melalui agensi kerajaan JKKR mengambil kesempatan menarik minat golongan muda dengan hanya membahagi-bahagikan 'helmet' percuma kepada mereka. Selanjutnya, menggunakan mereka sebagai modal kempen pilihanraya kononnya golongan muda telah berpaling menyokong Umno/BN.

Umno/BN juga dengan cepat menubuhkan beberapa persatuan khusus untuk menarik minat golongan muda ini. Contohnya, Sukarelawan Pejuang Malaysia yang dapat dilihat di PRK Bagan Pinang yang lalu. Sungguhpun Umno sudah pun ada Puteri dan Putera Umno, mereka bersepakat untuk menarik minat golongan muda yang tidak berminat menjadi ahli Umno denagn menubuhkan ranting persatuan seperti 'Sukarelawan Pejuang Bangsa' ini.

Oleh itu, Pas melalui sayap Pemuda Pas Malaysia, haruslah lebih berhati-hati dengan mainan politik Umno/BN kali ini. Sayap Pemuda Pas sebenarnya telah menjalankan tanggung jawab mereka dengan baik selama ini, namun golongan muda Malaysia mutakhir ini semakin menjauhi Pas akibat hanyut dengan hiburan yang disajikan oleh Umno/BN. Umno sanggup menggadaikan prinsip Islam dan mengenepikan hukum Islam hanya kerana ingin terus berkuasa. Lantaran dari itu Pemuda Pas haruslah menerapkan nilai keislaman dalam aktviti mereka bagi meniup kembali semangat keIslaman kesanubari golongan muda. Perancangan yang teliti haruslah dimulakan sekarang agar gologan muda kembali menerapkan nilai murni disanubari merka.

No comments: