Saturday, November 28, 2009

Kalaulah Pemimpin Pakatan Yang Buat....



Bank Negara (BNM) sedang menyiasat seorang pengurup wang tempatan yang didakwa terbabit dalam pemindahan RM10 juta ke London oleh Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan pada 2008. Kalaulah salah seorang pemimpin dari Pakatan yang buat kesalahan sedemikian, sudah tentulah seluruh jentera kerajaan akan dikerah sepantas kilat dan secara amat teliti agar disabit kesalahan keatas pemimpin tersebut.

Berbeza dan amat ketara tindakan yang akan dikenakan keatas mereka-mereka yang bukannya dari kalangan pimpinan BN. Sepatutnya , SPRM sudah pun tergedik-gedik nak menyiasat kes berprofil tinggi seperti ini. Kata mereka SPRM boleh memulakan setiap penyiasatan walaupun berpandukan laporan akhbar, tapi lain pula tindakan mereka selagi ianya bersangkutan dengan pemimpin-pemimpin BN. Kalau pemimpin Pakatan, jangankan RM 10 Juta .. RM 2 pun akan disiasat sehingga lewat pagi.

Diatas faktor sebeginilah, maruah Malaysia di mata dunia amat mengecewakan. Terbaru Transperacy International telah mengeluarkan senarai ranking terbaru mengenai rasuah, dan Malaysia jatuh ke tangga 56 , jatuh 9 anak tangga berbanding tahun sebelumnya ditangga 47.

Malaysia menerusi agensi Kerajaan seperti SPRM memang sudah terkenal diserata dunia akan ketidaktelusan mereka dan terkenal juga akan campur tangan pimpinan atasan terhadap kes - kes tertentu. Reputasi kehakiman Malaysia juga kini semakin tidak dihormati oleh sebilangan besar rakyat setelah timbul beberapa keputusan yang dengan jelas melanggar perlembagaan Malaysia dan telah diterima pakai oleh kerajaan Umno/BN. Isu rampasan kuasa Negeri Perak sebagai contoh sememangnya merupakan isu 'landmark' yang cukup kritikal dari segi perundangan dan badan kehakiman Malaysia. Namun, Umno/BN telah menggunakan kuasa mereka dengan sewenang-wenangnya menidakkan hak rakyat negeri Perak untuk menyelesaikan kemelut pentadbiran melalui jalan yang sah, pilihanraya umum.

Kembali kepada isu Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan ,jika laporan ini benar , beliau mungkin telah melanggar undang-undang pembankan negara kerana didakwa memindahkan RM10 juta melalui seorang pengurup wang, Salamath Ali. SPRM haruslah bersikap adil dan menyiasat bukan hanya kesalahan perbankan negara malah harus juga menyiasat sumber wang itu diperolehi dan juga tujuan inya dipindahkan secara senyap keluar negara. Beliau seharusnya menunjukkan contoh dan teladan yang baik kepada seluruh rakyat Malaysia, bukannya melanggar undang-undang biarpun wang yang dikeluarkan itu sah disegi undang-undang. Itulah Umno/BN , jika bersangkutan dengan pemimpin mereka, tidak akan ada satu berita pun akan dikeluarkan melalui media elektronik mahupun akhbar.

Mungkin akan adanya satu lagi pilihanraya kecil di Negeri Sembilan nanti bagi kawasan Rantau ? Dan mungkin juga akan ada pertukaran kuasa tampuk pemerintahan di Negeri Sembilan kepada Tan Sri Isa Samad, jaguh Bagan Pinang ? ....Kerana sebahagian dari rakyat Negeri Sembilan tak kisah jika MB mereka seorang yang korup sebelum ini.

No comments: