Monday, November 30, 2009

Umno..Gemilang 52 Tahun



Sukan di Malaysia semakin hilang gahnya sejak akhir-akhir ini. Perkembangan dan kejayaan sukan era 70an, 80 an dan sehingga 90 an, tidak berjaya lagi dijelmakan oleh pemerintah sekarang ini. Mungkin kerana tiada lagi pengganti kepada Alahyarham Mokthtar Dahari dalam kancah bolasepak negara, tiada kedengaran kegemilangan Thomas Cup , tiada pula kelihatan rakyat berpusu-pusu beratur membeli tiket Piala Sultan Azlan Shah untuk menyaksikan pasukan hoki negara bertarung.

Pun begitu sejak Umno menerajui kepimpinan Malaysia sejak 1957 lalu dan setelah 52 tahun, satu-satunya sukan yang berjaya disuburkan oleh kepimpinan Melayu ini ialah SPORTS TOTO. Masih kelihatan rakyat Malaysia berpusu-pusu beratur untuk membeli tiket TOTO. Walupun tidak sefizikal jika dibandingkan dengan sukan-sukan yang lain, Sports Toto mempeunyai daya penarik yang tersendiri lebih-lebih lagi kepada Melayu yang beragama Islam.

Oleh kerana pemerintahan kerajaan Umno yang sekular dan mengenepikan hukum Islam, Malaysia terus menyuburkan segala bentuk perjudian di Malaysia. Umno terus menerus menambah dan mempelbagaikan kepelbagaian bentuk dan jenis perjudian sehingakan terbangunnya bukit judi terbesar di Asia iaitu di Genting. Lebih menyedihkan, terdapat bebrapa orang Melayu Islam tanpa merasa bersalah memegang saham yang tinggi sehinggakan menjadi orang penting didalam Genting Berhad.

SPORTS TOTO hanyalah salah satu daripada konsep perjudian yang dihalalkan oleh pemerintah Umno, kononnya untuk menjana pendapatan kerajaan yang lumayan. Apa yang penting bagi Umno hanyalah dari segi keuntungan tanpa mengira keruntuhan akhlak dan masalah sosial yang lain akibat perjudian.

No comments: