Wednesday, December 23, 2009

F-5E

Mutakhir ini hampir semua rakyat Malaysia sekurang-kurangnya semakin arif perihal tentera udara Malaysia dan kelengkapannya. Semua ini hasil daripada laporan kehilangan dua buah enjin jet F-5E pesawat pejuang bernilai RM 50 juta.

Kenyataan demi kenyataan yang dikeluarkan samaada oleh Najib mahupun lain-lain pemimpin Umno mengenai kehilangan dua enjin jet pejuang F-5E dari depot TUDM amat menggelikan hati setiap rakyat Malaysia. Kita dimomokkan oleh pemimpin-pemimpin Umno ini dengan pelbagai bentuk janji - janji untuk tidak merahsiakan segala maklumat mengenai dalang disebalik kehilangan enjin jet tersebut, seolah - olah Umno selama ini telus dan ikhlas. Namun mungkin seperti selalunya, ketelusan ini hanya sampai keperingkat ikan-ikan bilis sahaja dan jerung-jerung yang selama ini membaham tanpa mengira mangsa akan terlepas begitu sahaja.

Kes penyelewengan dana PKFZ yang berjumlah berbilion - bilion ringgit wang rakyat berakhir dengan pendakwaan berpilih dan pemimpin-pemimpin MCA dan Umno yang terlibat berkemungkinan besar akan terlepas begitu sahaja. Padahal, sebelumnya kerajaan berjanji untuk bertindak secara telus dan adil dan semua yang terlibat akan didakwa. Walaupun nilai yang hilang cuma RM 50 juta berbanding dengan kes PKFZ, namun bagi rakyat RM 50 juta merupakan satu jumlah yang amat besar dan tak tergapai dek tangan untuk merasainya pun.

Alangkah sedihnya hati kita apabila melihat penyelewengan demi penyelewengan wang rakyat berlaku hampir setiap hari dan melibatkan berbilion duit rakyat hangus angkara kepimpinan yang korup dan tidak berlandaskan hukum hakam agama. Kehilangan enjin tersebut telah memburukkan lagi pentadbiran Najib kerana dizaman beliau menjadi Menteri Pertahananlah kejadian kehilangan enjin jet ini berlaku.

Jika enjin yang besar pun dapat juga diseludup keluar inikan pula pelbagai bentuk senjata api yang lain? Kalau di Jepun mahupun Korea sebagai contohnya, Perdana Menteri dan Menteri Pertahanan yang bertanggung jawab akan menanggung segalanya dan sanggup meletakkan jawatan mereka kerana tidak berfunsi gengan baik.

No comments: