Monday, December 7, 2009

Orang Baru ... Harapan Baru ?



Kata Datuk Ahmad Said, perletakkan jawatan beliau sebagai Ketua Pesuruhjaya SPRM adalah atas sebab-sebab peribadi mulai Januari 2010. Beliau akan digantikan oleh Timbalan beliau sekarang ini Datuk Abu Kasim Mohammed. Alasan mengapa beliau meletakkan jawatan 5 bulan sebelum tarikhnya menjadi tanda tanya kebanyakkan rakyat yang melihat beliau sebagai boneka pemerintah sepanjang menyandang jawatan tersebut.

SPRM dibawah era Datuk Ahmad Said amat mengecewakan sebahagian besar rakyat yang melihat penjenamaan semula BPR ke SPRM merupakan satu lagi tipu helah kerajaan BN. Datuk Ahmad Said sebenarnya telah membawa SPRM kesatu darjat yang amat teruk setelah dilihat mengamalkan dasar berat sebelah yang jelas. SPRM lebih menumpukan kepada kes-kes yang melibatkan pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat dan amat lembap sekali jika ianya melibatkan pemimpin-pemimpin BN.

SPRM juga dilihat bersekongkol dengan BN dengan senarai dakwaan terpilih mereka selama ini. Tragedi yang menimpa Teoh Beng Hock dianggap sebagai kemuncak kecurigaan masyarakat kepada SPRM. Tragedi Beng Hock telah secara terang-terangan mengiakan tanggapan masyarakat bahawa SPRM lebih menumpukan kes-kes yang melibatkan pemimpin Pakatan Rakyat adalah benar. Apa pun keputusan bedah siasat kedua nanti, majoriti rakyat sudah ada jawapannya dengan menunding jari kepada SPRM sebagai dalang dan puncanya.

Selagi SPRM masih dibawah seliaan kerajaan sekarang dan tidak dibawah seliaan Parlimen Malaysia selagi itulah SPRM akan dikudakan oleh pemimpin-pemimpin BN untuk terus berkuasa dinegara ini. Bermulanya tahun 2010 mungkin orang baru yang akan menerajui SPRM namun jika tiada perubahan drastik untuk menjadikan SPRM telus dalam aspek penyiasatan mereka tanpa diganggu oleh tangan - tangan ghaib, selagi itulah SPRM akan terus dipandang serong oleh rakyat Malaysia.

Era Datuk Abu Kassim Mohamed akan bermula Januari ini, namun tidak mustahil beliau juga akan menjadi proksi kepada pemimpin-pemimpin BN untuk menjadikan pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat sebagai sasaran siasatan rasuah bagi menjadikan mereka umpanan untuk menempuh PRU 13 nanti. BN akan terus melakukan apa saja sedaya mungkin untuk terus berkuasa termasuklah menjadikan SPRM sebagai alat untuk meneruskan agenda politik BN.

1 comment:

Anonymous said...

mai sapa pun sama aje,suka pilih ikan bilih aje,yg ikan pauh lepas.