Tuesday, December 15, 2009

Konvensyen Pakatan Rakyat



Pada 19 hb Disember 2009 nanti akan termaktublah satu lagi peristiwa dalam sejarah politik Malaysia. Peristiwa yang amat penting ini akan menjadi satu titik permulaan untuk satu kerjasama yang lebih erat menjana perubahan senario politik tanahair. Konvensyen Pakatan Rakyat yang buat julung-julung kalinya diadakan membawa satu mesej yang cukup mendalam kepada rakyat Malaysia keseluruhannya.

Memimpin Perubahan , Menjana Kemenangan...merupakan satu motto yang menggambarkan keikhlasan gabungan Pakatan Rakyat PAS, PKR dan DAP menerusi kesepakatan yang jitu memimpin rakyat kearah satu alternatif politik yang selama ini dinantikan oleh sebahagian besar rakyat.

Dunia samada yang menyokong mahupun yang menentang memerhatikan konvensyen ini dengan penuh minat kerana semua berpendapat ianya akan membawa perubahan yang amat besar kepada rakyat. Setelah 50 tahun lebih rakyat dimomokkan dengan tingkah laku BN dan melihat kesuburan penyelewengan pemimpin-pemimpin mereka , rakyat yang amat dahagakan perubahan diberi nafas baru oleh Pakatan Rakyat. BN yang selama ini melalui media-media mereka cuba melaga-lagakan parti - parti Pakatan Rakyat boleh terus melupakan hasrat jahat mereka itu kerana terbukti Pakatan Rakyat dapat menjalinkan kerjasama politik yang mantap. Harapan rakyat konvensyen ini dapat mencari satu titik persamaan antara ketiga-tiga parti terbesar Pakatan Rakyat.

Pimpinan PAS melalui mesyuarat jawatankuasa pusat semalam telah mengiktiraf Dasar Bersama Pakatan Rakyat yang akan dibentangkan Sabtu ini . Bersama perkembangan terbaru ini , konvensyen ini dapat sedikit sebanyak memberi harapan baru kepada rakyat. Harapan rakyat untuk melihat satu keluhuran berpolitik sesama Pakatan Rakyat diharap direalisasikan secepat mungkin agar PRU 13 membawa Pakatan Rakyat ke Putra Jaya.

Diharap, para peserta nanti yang merangkumi pelbagai latar belakang dan jawatan dari parti PAS , PKR mahu pun DAP , dapat memberi impak yang besar dan jitu kepada kesepakatan yang lebih baik dimasa hadapan. Semua orang akan memerhati dengan penuh minat hujah-hujah yang akan dibentangkan nanti oleh mereka - mereka ini yang mewakili sebahagian besar pendokong - pendokong Pakatan Rakyat.

BN melalui detik yang mencabar sekarang ini dengan pelbagai masaalah kepimpinan yang melanda parti-parti komponen mereka, Samy Vellu cuba digulingkan dari blog kepimpinan MIC, Ong Tee Keat dan Chua Soi Lek terus dibelenggu masaalah dan Kayveas serta Murugiah terus menerus bermain api sesama mereka, jadi diharap momentum konvensyen ini dapat memperlihatkan kematangan Pakatan Rakyat berpolitik. Seterusnya dapat memberi gambaran yang jelas kepada seluruh rakyat Malaysia bahawa satu gagasan baru sedang mencorak sejarah politik Malaysia.

No comments: