Sunday, December 13, 2009

Wacana Perdana : Islam Di Malaysia - Realiti dan Harapan



Semalam semasa Wacana Perdana bertajuk Islam Di Malaysia - Realiti dan Harapan, salah seorang ahli panel dan juga bekas orang kuat Pas, Ustaz Nakhaei (Mantan Pengerusi YADIM), berkata PAS membawa Islam sekular sementara Umno pula memertabatkan Islam yang tulen. Bila terkenangkan bait-bait kata yang keluar dari seorang yang dahulunya pejuang Islam, terdetik pelbagai rasa, marah pun ada namun terasa kelakarnya yang lebih. Memang terbukti sudah, wang ringgit dan kuasa dapat menghitamkan hati seseorang itu walupun hakikat yang sebenar diketahui oleh beliau.

Jika benar Umno selama ini membawa Islam yang tulen, tidak dapat tidak negara kita ini sedikit sebanyak akan telah melaksanakan undang-undang Islam yang sebenarnya. Tidak pun, mahkamah syariah yang menjadi mahkamah kelas kedua akan dimertabatkan oleh pemimpin-pemimpin Umno. Dalil-dalil yang menyatakan ketulinan Islam yang dibawa Umno jauh dari realiti yang sebenarnya.

Selama 50 tahun Umno memerintah negara, pusat-pusat perjudian dan maksiat tumbuh merata-rata. Kilang Arak terbesar di Asia juga terdapat di Malaysia. Bahkan, gunung judi juga terdapat di Malaysia. Jika Islam tulin yang dibawa Umno, generasi muda sekarang ini mungkin lebih terjerumus dalam aktiviti-aktiviti keagamaan dan bukannya berpeleseran di kelab-kelab malam dan bebas bergaul sesama lelaki dan perempuan. Umno akan menekankan keperibadian mulia dan tarbiyah Islamiyah kepada muda mudi sekarang. Akan tiada pemimpin Umno yang mengamalkan rasuah dan salahguna kuasa kerana mereka lebih Islamik dalam kerja harian mereka.

Jika pemimpin-pemimpin Umno benar-benar mempraktikan Islam dalam kehidupan seharian, mustahil isteri-isteri dan keluarga mereka tidak menjaga pergaulan malahan aurat mereka sendiri. Mustahil juga akan ada penganjuran pelbagai aktiviti-aktiviti maksiat seperti Jom Heboh , Akademi Fantasia dan bermacam-macam lagi aktiviti yang tidak Islamik. Jika benar Umno memimpin berlandaskan Islam, rasuah tidak mungkin berleluasa seperti sekarang ini. Penyelewengan dana rakyat juga tidak akan berlaku kerana pemimpin-pemimpin Umno lebih mengutamakan kesejahteraan akhirat. Mustahil juga ada aktiviti-aktiviti memperkayakan suku sakat ataupun bahasa yang lebih tepat knonisma dan nepotisma.

Sebaliknya, jika Pas mengamalkan Islam sekular, Ulamak-Ulamak tersohor Malaysia seperti Allahyarham Ishak Baharom , Mantan Imam-Imam besar nagara seperti Dato' Haron Din dan Ustaz Taib Azamuddin tidak mungkin mendokong perjuanagan Pas selama ini. Dan jika Pas mengamalkan Islam sekular tidak mungkin pendokong dan ahli-ahli Pas yang berjumlah 1 juta orang tiada satu pun yang berakal dan hanya terus menyokong Pas secara membabi buta. Rakyat boleh menilai dengan sendiri siapa yang sebenarnya mengamalkan Islam yang syumul. Seharusnya rakyat lebih mengerti dan cukup dewasa untuk membandingkan hala tuju Pas dan Umno, yang mana satu menuju ke arah keredhaan Allah.

Wallahualam

No comments: