Tuesday, December 8, 2009

Gomen Suka Tax (GST)...Rakyat Didahulukan


Gambar Hiasan..Rumah Pemimpin Umno

Ada satu perpatah Inggeris yang berbunyi..."Don't ask what the country can do for you but ask what you can do for the country". Maksudnya, lebih kurang begini...."Janganlah kita tanya apa negara boleh lakukan kepada kita, tapi tanyalah pada diri kita apa yang dapat kita lakukan untuk negara". Pepatah Inggeris ini amat kena pada tempatnya jika kerajaan yang memerintah itu adil dan saksama dan sentiasa menilai kemampuan sendiri dan sentiasa melakukan yang terbaik kepada majikan mereka iaitu Rakyat Malaysia. Tapi amat tidak tepat jika kita terus mencedok pepatah ini dan dengan membuta tuli terus menerus menyokong kerajaan yang korup dan tidak langsung berhemah dalam perbelanjaan mereka.

Jika setahun yang lalu, kita dikejutkan dengan kenaikkan harga minyak yang mendadak sehinggakan barangan keperluan harian lain juga turut naik sehingga tidak turun-turun lagi sampai sekarang ini, timbul pula ura-ura kerajaan yang ada sekarang ini ingin menambahkan lagi beban rakyat dengan cukai versi terbaru mereka yang dicedok dari luar negara iaitu cukai perkhidmatan ataupun GST.

Seperti kebiasaanya, pemimpin negara akan terus mencongak dan membandingkannya dengan negara - negara jiran dan kononnya negara luar telah mengamalkan cukai ini bertahun lamanya, contohnya Singapura. Dan tambahannya, Najib seperti biasa menyatakan perlaksanaan ini tidak mungkin akan membebankan rakyat. Satu lagi contoh 'rakyat didahulukan' yang diamalkan oleh pemimpin Umno/BN.

Seperti kebiasaannya, perbandingan yang dibuat selalunya lansung tidak tepat kerana tahap kehidupan dan pendapatan negara jiran itu adalah jauh lebih baik jika dibandingkan dengan rakyat negara ini. Malah pendapatan berkapita rakyat Singapura jauh lebih besar dari kita yang terus menerus ditindas ini. Sebagai contoh, berdasarkan perangkaan tahun 2003 , pendapatan per kapita Singapura adalah USD 24800 berlipat kali ganda jika dibandingkan dengan Malaysia USD 8900. Jadi adalah cukup tidak adil untuk kerajaan membuat perbandingan yang sedemikian hanya untuk menghalalkan tindakan mereka.

Rank Country Per Capita Income in US$

1 Luxembourg 54,430
2 Bermuda N/A 36,000
3 United States 37,500
4 Norway 37,300
5 Liechtenstein N/A 25,000
.
30 Singapore 24,180
.
.
81 Malaysia 8,940

Adalah amat malang jika kerajaan ingin meneruskan juga hasrat untuk melaksanakan GST ini dimasa keadaan ekonomi rakyat yang semakin hari semakin meruncing sekarang ini. Dalam kuasa membeli rakyat yang semakin terhad dek kerana harga barangan dan perkhidmatan yang meningkat, rakyat tidak mungkin lagi dapat menampung satu lagi cukai yang baru yang akan lebih menyempitkan kehidupan rakyat selanjutnya. Sedangkan, kerajaan terus menerus membazir wang rakyat secara membabi-buta melalui tender-tender projek yang jauh lebih tinggi dari harga yang sepatutnya demi memperkayakan kroni masing-masing. Skandal - skandal penyelewengan terus berlaku melibatkan puluhan billion ringgit wang rakyat tahun demi tahun.

Lihat saja, laporan Ketua Audit Negara untuk tahun 2008 yang secara terang-terangan menunjukkan ada penyelewengan dana wang kerajaan secara berleluasa oleh agensi kerajaan yang tertentu. Contohnya , pembelian komputer riba yang mencecah RM 40,000 untuk sebuah yang telah dibeli oleh Majlis Amanah Rakyat (Mara) Balik Pulau. Belum pun selesai SPRM (Yang Lembab) bertindak menyiasat kes-kes penyelewengan tahun 2007 seperti siasatan harga untuk satu 'screw driver' iaitu RM 40 , kita dikejutkan pula dengan harga sebuah komputer riba yang sesungguhnya tidak munasabah langsung RM 40,000 sebuah.

Kepada seluruh rakyat Malaysia, tanyalah pada diri kita sendiri, sampai bilakah kita harus menanggung dan melihat penyelewengan ini? Sampai bilakah kita mahu menutup mata dan telinga kita dan menerima seadanya perilaku pemimpin-pemimpin yang korup ini? Sanggupkah kita melihat generasi hadapan mencemuh kita kerana kegagalan kita menolak pemimpin-pemimpin yang korup dari menerajui negara kita ini? Janganlah kita memperjudikan nasib anak-anak kita kelak ditangan pemimpin - pemimpin BN yang terang-terangan memimpin untuk memperkayakan juak-juak mereka sahaja.

No comments: