Thursday, December 24, 2009

Lu Pikir La Sendiri....



Sejak dari dulu lagi kita dibesarkan dibawah naungan pemerintahan Umno/BN. Sejak dari dulu lagi ibu dan bapa kita dan mungkin sebahagian dari datuk-datuk kita merupakan penyokong Umno/BN yang kuat atau 'die hard member for life'. Mungkin juga sebahagian dari kita sejak 50 tahun yang lalu bergelumang dengan Umno sentiasa dan mungkin juga sampai sekarang ini kita masih menjadi ahli Umno dan bergerak aktif bersama-sama Umno/BN. Slogan 'Dulu, Kini dan Selamanya' mungkin masih tersemat didada - dada sebahagian dari kita.

Akibat pengaruh daripada ibu dan bapa kita, hari ini ada diantara kita masih lagi bersama-sama Umno bergelumang dengan pelbagai aktiviti-aktiviti Umno. Akibat dari kurangnya ilmu keagamaan selama ini menjadikan sebahagian dari kita terus menerus menjadi orang kuat menyokong segala tindak tanduk Umno/BN. Ada diantara kita tidak mengendahkan langsung tindak tanduk pemimpin Umno yang jelas bertentangan dengan agama dan ada juga yang terus menerus membela Umno kononnya Umno pembela agama dan bangsa hanya kerana takut melepaskan habuan dunia. Ataupun mungkin juga kerana ada diantara kita tidak mahu melukakan perasaan ibu bapa kita yang mungkin mengharapkan anak-anak mereka berkecimpung dan bergerak aktif dalam Umno.



Namun masa telah berubah dengan pesatnya, jika dulu ada sesetengah kepimpinan Umno yang dahulu mengenepikan habuan dunia dan serius memperjuangkan agama dan bangsa, namun kini Umno dilihat hanya sebagai batu loncatan kepada segelintir orang Melayu bersama-sama kerabat-kerabat mereka untuk mencari kesenangan dunia. Dan kepimpinan Umno menganggap Umno tidak lebih daripada lubuk untuk mereka-mereka yang kesempitan wang. Rata-rata mereka yang menonjol didalam Umno samaada di peringkat pusat mahupun bahagian, hidup dalam kemewahan diluar kemampuan mereka. Matlamat perjuangan untuk memertabatkan agama dan bangsa hanya bermain dibibir mereka sahaja, malah ada yang terang-terangan mempersendakan hukum agama Islam denagn sewenang-wenangnya tanpa sedikit pun rasa bersalah dihati mereka. Malah ada cendiakawan agama dikalangan mereka memanipulasikan kecetekan agama ahli-ahli Umno untuk terus mendorong mereka mempertahankan Umno dan gerak kerja mereka. 'Politik Suku Agama Suku' terus menjadi pegangan pimpinan Umno sehingga ke hari ini tanpa hala tuju utuk merubah keadaan ataupun memertabatkan agama Islam ditempat yang sepatutnya.

Umno masa ini lebih menonjol sebagai alasan untuk kepimpinan mereka dekat dengan kemewahan dunia. Sesiapa yang aktif berkecimpung didalam Umno dan berjaya mempunyai jawatan tertentu, sebenarnya mendapat tiket untuk mengaut kemewahan yang disediakan kerajaan kepada mereka. Melayu Umno sekarang ini lebih terkenal dan sinonim sebagai sebuah parti yang penuh dengan komisyen dan kronisma. Bukti yang nyata ada disekeliling kita, bayangkan baru sepenggal memegang jawatan, pemimpin - pemimpin mereka dapat hidup dalam kemewahan. Rata-rata kepimpinan mereka bergiat aktif sebagai kontraktor-kontraktor binaan kerana disitulah lubok duit bagi mereka. Kontrak-kontrak kerajaan akan diagihkan sesama mereka tanpa melalui prosedur yang benar-benar telus.

Jika rakyat masih lagi ingin melihat keadilan ditegakkan dan rasuah serta kemungkaran pemimpin dielakkan, rakyat wajib bertindak meninggalkan Umno bersama-sama kejahilan mereka. Rakyat sememangnya mempunyai bukti-bukti jelas tentang kepincangan pimpinan Umno selama ini. Kemungkaran demi kemungkaran jelas dapat dilihat melalui ketidakadilan dan ketidaktelusan pemerintahan mereka selama ini.



Dan jika rakyat masih beranggapan bahawa Umno hanyalah satu-satunya yang dapat memerintah Malaysia semasa PRU 13 nanti, rakyat sebenarnya akan membuat satu lagi keputusan yang salah. Jika kita terus menerus memperjudikan nasib dan masa hadapan generasi akan datang kepada Umno, kesalahan kita nanti tidak mungkin dapat dimaafkan oleh anak-anak dan generasi yang akan datang nanti. Mahukah kita nanti berhadapan dengan anak cucu kita yang dahagakan masa hadapan yang lebih baik bukannya keadaan yang penuh dengan rasuah , maksiat dan hanyut dalam syurga dunia semata-mata. Atas kesedaran inilah rakyat sepatutnya bangun menunjukkan jalan keluar kepada Umno/BN pada PRU 13 nanti. Sudah tiba masanya rakyat melakukan perubahan demi satu negara ynag lebih terpelihara dari pelbagai gejala maksiat dan rasuah serta kepincangan kepimpinan.

No comments: