Sunday, December 20, 2009


" Hari ini kita berbahas dengan sehangat-hangatnya, bagi mendatangkan natijah terbaik ke arah megukuhkan parti, dan di sana sudah tentu ada perbezaan pendapat, dan pendapat yang terkuat hujahnya adalah pengukuhan kepada resolusi yang dicapai. Pendapat yang lemah juga tetap dihormati, kadang-kadang yang lemah hari ini menjadi kenyataan yang kuat di masa akan datang, oleh kerana itu dalam budaya ilmu Islam kami bukan sahaja mencatit pendapat yang menjadi keputusan muktamad, pendapat yang lemah juga dijadikan ingatan, dan tidak ada yang diperkecilkan. Kita juga menjadikan majlis ini sebagai medan persaudaraan yang menemukan kita semua di atas semangat persaudaraan dalam satu bahtera negara tercinta, kalau selamat bahtera ini, selamatlah kita semua dan sampai ke destinasi yang dituju untuk pilihanraya ke 13". - PETIKAN UCAPAN PERDANA SEMPENA KONVENSYEN PAKATAN RAKYAT PERTAMA OLEH DATO’ SERI TUAN GURU ABDUL HADI AWANG PRESIDEN PARTI ISLAM SE MALAYSIA (PAS)



"Hari ini kita mencipta sejarah. Tetapi ini hanyalah titik permulaan. Dasar Pakatan yang akan dimeterai sebentar lagi adalah garis besar perjuangan rakyat. Dasar-dasar ini adalah moral compass dalam perjungan politik kita. Pakatan Rakyat akan berlayar jauh, maka kita perlu ada kesatuan fikrah, kesatuan pemikiran dan sentiasa berada di garis tengah. Kita perlu mematuhi ethics of coalition, Etika Pakatan.

Setiap kumpulan punya tuntutannya sendiri dan mempunyai legitimasi dan keabsahannya. Tetapi kita juga perlu melihat urutan keutamaan kerana tidak semua tuntutan boleh ditangani dengan sekaligus. Maka kita tidak boleh melihat tuntutan political constituency masing-masing tanpa melihat dan mempertimbangkan political constituency rakan-rakan kita. Perlu ada sikap empathy, keprihatinan terhadap pelbagai sektor dan constituency rakan –rakan kita.

Justeru menjayakan agenda Pakatan Rakyat adalah menjadi prasyarat untuk mendapat dokongan penuh dan keyakinan rakyat. Hanya dengan keyakinan rakyat , bahawa rakyat yakin kita bersatu hati, kita akan memperolehi kemenangan. InsyaAllah". - PETIKAN UCAPAN PERDANA SEMPENA KONVENSYEN PAKATAN RAKYAT PERTAMA OLEH DATO’ SERI ANWAR IBRAHIM PENASIHAT PARTI KEADILAN RAKYAT (PKR)



" Saya berasa bangga kita ada pemimpin berintegriti, perjuangan berprinsip dan jentera PR yang boleh bekerja sebagai suatu pasukan yang dapat menyatupadukan rakyat secara berkesan demi mengakhiri perjalanan ke Putra Jaya."

Hidup Malaysia!

PETIKAN UCAPAN PERDANA SEMPENA KONVENSYEN PAKATAN RAKYAT PERTAMA OLEH SETIAUSAHA AGUNG DAP TUAN LIM GUAN ENG

Intipati keseluruhan ucaptama pemimpin-pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat lebih berkisar mengenai keperluan Pakatan mengorak langkah menstabilkan dan melancarkan wadah perjuangan menentang kezaliman pemerintah sekarang iaitu BN. Rakyat memerlukan satu lagi gagasan yang diharap dapat mengembalikan keadilan dan hak rakyat yang selama 50 tahun lebih di kotak katikkan oleh pimpinan BN yang silih berganti menindas rakyat. Kemuncak kepada ketidakadilan BN maka pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat mengorak langkah , menyatukan perbezaan ideologi dan fahaman politik parti masing-masing sebaik mungkin agar BN tidak akn lagi memimpin Malaysia selama-lamanya.

Umno sebagai peneraju BN dilihat telah jauh dari matlamat penubuhannya dan lebih menumpukan perhatian untuk mengaut semahu-mahunya hasil bumi Malaysia. Tidak kurang juga, parti-parti komponen BN yang lain sehinggakan pertikaian merebut jawatan tertinggi hampir pasti unjuran dari kemewahan yang bakal dikaut kemudian nanti. Justeru itu tertubuhnya gagasan Pakatan Rakyat sememangnya dinanti-nantikan rakyat sekian lama. Diharap Pakatan Rakyat akan menjadi wadah pembaharuan yang mantap untuk mengembalikan kegemilangan negara kita Malaysia dimata dunia.

Pakatan Rakyat secara terang-terangan menolak dasar yang membuka ruang kepada rasuah dan lain-lain jenayah kewangan serta penyalahgunaan kuasa demi memastikan pertumbuhan yang mapan. Dasar BN yang menindas dan yang hanya memperkayakan segelintir perlu digantikan dengan sebuah dasar yang memastikan bantuan kepada golonga miskin di Malaysia tanpa mengira kaum.

Diharap langkah sulung Pakatan Rakyat ini dapat menyatupadukan rakyat dan dapat merealisasikan harapan seluruh rakyat Malaysia yang dahagakan satu perubahan yang total demi masa hadapan generasi yang baru nanti.

No comments: