Saturday, December 26, 2009

Pulau Pinang Tanpa Umno...



Setelah hampir 2 tahun pemerintahan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang, perbezaan yang paling ketara sekali adalah dari segi kebebasan berdakwah oleh pendakwah-pendakwah bebas. Kalau dahulu, ruang untuk Ustaz-Ustaz berdakwah di masjid-masjid amat terbatas dan sentiasa dipantau, kini lebih banyak masjid di Pulau Pinang ini tanpa segan dan silu lagi mengatur program - program keagamaan tanpa disekat-sekat lagi.


SAY NO TO UMNO


Selepas 50 tahun, barulah masjid-masjid di Pulau Pinang kini bersama ahli jawatankuasa mereka mempunyai ruang dan peluang yang lebih terbuka untuk merancang pelbagai aktiviti-aktiviti yang dapat memantapkan lagi aqidah jemaah - jemaah di kawasan masing-masing. Barulah sekarang ini kita dapat melihat lebih banyak masjid-masjid aktif menganjurkan ceramah agama hampir setiap hari. Ustaz-ustaz yang berkelayakan tetapi yang dahulunya tidak dibenarkan berceramah atas alasan menentang kerajaan dengan ceramah mereka kini sibuk memenuhi jemputan dari ahli jawatankuasa qariah.

DAP sebagai peneraju pemerintahan Pulau Pinang pula mengambil sikap yang lebih terbuka berbanding pemerintahan yang lalu dibawah Gerakan, malah KM Lim Guan Eng menggalakkan aktiviti keagamaan hinggakan turut mengiktiraf golongan hufaz anak - anak negeri Pulau Pinang. Malah sekolah-sekolah agama diberi penguasaan penuh kepada ahli jawatankuasa mereka serta mendapat pengiktirafan dengan disalurkan dana oleh kerajaan negeri tanpa ditekan seperti sebelum ini.

Tarbiyyah Islamiyah untuk membentuk keperibadian mulia dikalangan penduduk lebih dititik beratkan oleh kerajaan negeri berbanding dimasa Umno dahulu. Kerajaan Negeri juga bertindak untuk mentadbir kearah perlaksanaan yang lebih adil berpandukan konsep dan cara pemerintahan kerajaan Umar Abdul Aziz. Kerajaan Pakatan Rakyat tanpa Umno di Pulau Pinang lebih berhemah dalam perbelanjaan mereka dan bersikap lebih telus dengan agihan kekayaan negeri kepada semua lapisan masyarakat. Hasil berjimat cermat serta ketelusan kerajaan negeri Pakatan Rakyat, Pulau Pinang mendapat pengiktirafan daripada Transperancy International sebagai sebuah negeri yang bersih daripada unsur-unsur rasuah dalam pentadbiran dan juga pemberian kontrak kerajaan yang telus dan terbuka.

Selanjutnya, Majlis Agama Islam Negeri pula akan mendapat Yang Dipertua yang baru bermula Januari nanti menggantikan Adun Permatang Berangan dari Umno, YB Shahbudin Yahya, yang rata-rata gagal dalam memertabatkan agama Islam dikalangan komponen BN di Pulau Pinang. Diharap YDP Majlis Agama Islam negeri yang baru iaitu Ustaz Elias Zakaria dapat memperkukuhkan lagi dan seiring dengan PAS bersama Pakatan Rakyat memertabatkan Islam di Pulau Pinang.

Sehubungan dengannya PAS haruslah mengambil kesempatan yang ada nanti untuk bergerak secara lebih tersusun dan efektif seiring dengan kehendak masyarakat Islam Pulau Pinang. PAS hendaklah dilihat sebagai peneraju dalam mencerminkan nilai - nilai Islam yang sebenarnya setelah kegagalan Umno sebelum ini. Walaupun kerusi YDP tidak menjadi hak mutlak PAS, namun ianya tidak sepatutnya menjadi batu penghalang yang besar untuk PAS bertindak sebagai pemacu kejayaan Islam di Pulau Pinang nanti .

1 comment:

Anonymous said...

Saya amat bersetuju dgn pandangan anda.Majlis Agama Islam Penang perlu buat perubahan.Demi Agama Islam yg kita anuti.Tahniah kepada Us Zakaria kerna dilantik sebagai YDP baru.