Sunday, October 11, 2009

7 - 2



Akhirnya Umno/BN berjaya menyekat kemenangan berturut-turut Pakatan Rakyat dalam Pilihanraya kecil sejak March 2008 dengan memenangi kerusi Bagan Pinang dengan majoriti sebanyak 5435 undi.

Kelebihan undi yang banyak dicapai oleh Tan Sri Isa Samad mewakili BN merupakan satu kejutan yang besar memandangkan reputasi beliau sebagai perasuah politik sebelum ini. Tan Sri Isa Samad berjaya meraih undi sebanyak 8013 berbanding pencabarnya dari PAS , Dr Zulkefli Mohd Omar yang hanya mampu meraih 2578 undi. Manakala, undi rosak pula berjumlah 222 undi dari keseluruhan jumlah pengundi yang menjalankan tanggungjawab mereka hari ini iaitu 10813 undi ataupun 82% daripada pengundi yang berdaftar.

Amat malang sekali didalam keadaan rakyat secara amnya mahukan perubahan berdasarkan senario politik semasa sekarang ini, kejutan ini lebih memberi impak yang mendalam kepada keadaan sosio politik Malaysia. Kemenangan Tan Sri Isa Samad memberi gambaran betapa rakyat secara amnya tidak begitu kisah dengan reputasi calon yang mereka pilih sebagai pemimpin walaupun terang-terangan calon tersebut terbukti bersalah sebelum ini kerana mengamalkan politik wang.

Jika dibandingkan dengan PRK sebelum ini iaitu di Permatang Pasir, faktor integriti calon amatlah dititikberatkan oleh pengundi, namun keadaan sebaliknya berlaku di Bagan Pinang. Berdasarkan keputusan ini, kesimpulan yang senang dapatlah dinilai bahawa rakyat akan terus memilih parti tanpa mengambil kira kredibiliti calon tersebut.



Mantan Naib Presiden Umno, Tengku Razaleigh Hamzah juga sebelum ini membayangkan bahawa kemenangan Tan Sri Isa Samad akan memburukkan lagi keadaan Umno dan Kerajaan. Kemenangan Tan Sri Isa membayangkan bahawa rakyat secara terus mengiktiraf rasuah politik didalam parti Umno dan juga kerajaan khasnya. Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohammad juga berpendirian serupa dan rela Umno/BN kalah lagi kerana integriti caon yang dipilih telah menyalahi norma-norma kepimpinan yang sepatutnya.

Lebih memburukkan lagi , seluruh dunia telah menyaksikan betapa kematangan berpolitik rakyat Malaysia masih lagi ditakuk lama dan tidak bergerak mengikut peredaran dan kehendak semasa. Secara amnya, seluruh dunia sekarang ini menolak kepimpinan yang korup dan pemimpin yang mempunyai kredibiliti dan integriti yang teruk tidak dapat diterima masyarakat. Malangnya, di Malaysia, rakyat masih lagi bergelumang dengan pemikiran sempit dan ortodoks. Bagi pengundi di Bagan Pinang, mungkin keselesaan dibawah Umno/BN lebih diutamakan daripada ketelusan pemimpin itu sendiri.

Kesimpulannya jika sesuatu kawasan tersebut merupakan kubu kuat Umno/BN, Umno/BN boleh meletakkan calon yang mungkin merupakan 'perogol bersiri' , 'pembunuh bersiri' , 'Along' ataupun 'penagih dadah' sebagai calon kerana pengundi tetap akan mengundi mereka berdasarkan parti bukannya kredibiliti calon.

Hari ini rakyat Malaysia dan dunia telah menyaksikan satu lagi episod duka didalam politik Malaysia kerana Tan Sri Isa Samad yang merupakan seorang perasuah politik telah berjaya mengalahkan calon yang lebih bersih daripadanya. Diharap, Bagan Pinang akan menjadi satu titik noktah kepada unsur rasuah dalam politik dan ianya diharap tidak akan berulang dimasa hadapan.

No comments: