Tuesday, October 27, 2009

Mengapa Saya Saja Digelar Katak ?



Ahli Parlimen Pasir Mas Datuk Ibrahim Ali kesal kerana hanya dia seorang saja yang digelar katak sedangkan ramai lagi ahli politik yang lain melompat seperti beliau sebelum ini. Katak - katak yang lain termasuklah Datuk Seri Anwar Ibrahim , Datuk Rais Yatim , Datuk Sabery Cheek dan lain-lain lagi. Tambahannya , lompat-melompat ini lebih ketara di Sabah dan Sarawak, namun malang sekali hanya beliau sahaja yang dikenali umum sebagai katak.

Apa yang dikatakan beliau ada kebenarannya dan tidak pernah dinafikan oleh rakyat bahawa ramai ahli politik melompat seperti beliau, tetapi, apa yang beliau cuba sembunyikan ialah beliau merupakan satu-satunya 'Katak Ong' , iaitu satu spesies katak yang melalak tak kira masa dan tempat.



'Katak Ong' merupakan salah satu spesies katak di Malaysia dan merupakan spesies yang paling popular dikalangan katak-katak di Malaysia. Hampir seluruh rakyat Malaysia termasuklah kanak-kanak mengenali 'Katak Ong' ini dan subjek mengenainya juga diajar seawal pra-sekolah kepada anak-anak kita. Datuk Ibrahim Ali sepatutnya lebih berbangga dengan gelaran tersebut dan dengan gelaran tersebut menjadikan beliau seorang ahli politik bebas yang terkenal berbanding katak-katak yang lain.

Umum mengetahui perihal perangai Datuk Ibrahim Ali sehinggakan beliau digelar 'Katak Ong'. Peribadinya yang suka melalak tak tentu pasal, menghentam orang sesedap ikut mulut dia saja hatta sanggup melalak terhadap orang yang berbudi padanya. Jadi usahlah beliau menyesal akan gelaran tersebut kerana tingkah laku beliau sendiri yang menyebabkan gelaran tersebut dihambur kepadanya.

No comments: