Sunday, October 11, 2009

Bagan Pinang..Selamat Mengundi



Setelah 8 hari bermula pada hari penamaan calon dan setelah tamatnya proses berkempen, hari ini merupakan hari penentuan survival politik Umno/BN di Malaysia. Juga sejauh mana penolakkan rakyat terhadap calon rasuah dan sampai tahap manakah penerimaan rakyat terhadap pakatan Rakyat.

Yang pastinya, Umno/BN akan menerima padahnya walaupun jika kemenangan berpihak kepada mereka memandangkan PRK Bagan Pinang ini yang penuh dengan penyelewengan politik. Bermula dengan ketidaktelusan daftar pemilih pengundi-pengundi Pos yang bertindih dan keujudan pengundi hantu pos. Umno/BN bermula dengan buruk setelah Tan Seri Isa Samad yang korup dipilih menjadi calon berdasarkan undang-undang dan hukuman sempit Umno terhadapnya. Tan Seri Isa Samad menjadi lambang betapa Umno/BN hanya bertopengkan kata-kata manis memerangi rasuah, sedangkan mereka sendiri bergelumang dengan rasuah.

Pun begitu, rakyat amnya dan pengundi Bagan Pinang khasnya haruslah bersikap lebih realistik dan bijak dalam memilih wakil yang akan membawa kemenangan rakyat Malaysia keseluruhannya. Umum mengetahui perihal rasuah politik yang dilakukan oleh Tan Seri Isa Samad dan umum juga amat arif perihal segala kebobrokkan beliau selama 22 tahun menjadi Menteri Besar Negeri Sembilan, jadi untuk sekali lagi memperjudikan masa depan mereka kepada beliau merupakan satu yang seharusnya dielakkan.



Seluruh Rakyat Malaysia dan dunia hari ini ternanti-nanti keputusan pilihanraya Bagan Pinang ini memandangkan ianya merupakan hala tuju survival politik Umno/BN dan juga untuk menilai tahap kematangan berpolitik rakyat Malaysia. Dunia berminat dengannya disebabkan oleh calon yang korup, dan dunia ingin melihat sejauh mana rakyat Malaysia menolak rasuah.

PRK Bagan Pinang juga menyaksikan cara berpolitik yang tidak bermoral dan penuh keganasan yang dibawa oleh samseng-samseng Umno/BN. Terdapat puluhan laporan Polis mengenai serangan yang melibatkan kecederaan perayu-perayu undi PAS di sini. Namun, pihak berkuasa gagal bertindak adil serta gagal bertindak secara profesyional dan sebaliknya menyalahkan parti PAS.

Harapan kepada pengundi-pengundi di Bagan Pinang amat tinggi kerana keputusan nanti diharap dapat menyerlahkan kematangan berpolitik rakyat Malaysia. Undilah calon yang bersih dan berwibawa dan bukannya disebabkan oleh rasuah politik seperti janji-janji pembangunan.

No comments: