Sunday, October 25, 2009

Teoh Beng Hock



Apakah kematian Teoh Beng Hock akan terbela? Apakah misteri kematiannya dan dalang disebalik kematian beliau akan terjawab nanti? Mungkinkah akan ada satu suruhanjaya diraja menyiasat secara terperinci kematian TBH?

Pakar Patologi dari Thailand, Dr Pornthip di inkues kematian TBH pada Rabu lalu membuat satu pendedahan yang memerlukan kerajaan bertindak pantas dan dengan lebih telus. Beliau mendedahkan beberapa fakta yang mendorong kepada kematian TBH.Antaranya mengenai kecederaan kepala TBH bukannya disebabkan impak daripada jatuh bangunan tetapi adalah disebabkan kepalanya dipukul dengan kuat. Dan selanjutnya, hasil pengamatan beliau , kesan lebam ditengkuk mangsa adalah kesan jari yang mencengkam. Kesimpulannya, kematian TBH merupakan satu pembunuhan bukannya kejadian bunuh diri.

Untuk memastikan kelancaran siasatan yang adil dan tidak dipengaruhi oleh mana-mana kuasa luar yang berkepentingan ,kerajaan disaran menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat kes kematian TBH dengan lebih telus dan adil. Ini bagi menjamin satu bentuk siasatan yang lebih dipercayai oleh keluarga mangsa. Sehubungan dengan itu , Kerajaan Negeri Selangor berpendapat satu suruhanjaya dapat membantu melicinkan perjalanan siasatan hasil dari maklumat inkues yang terkini.



Rakyat Malaysia amnya dan keluarga mangsa khasnya berhak keatas satu siasatan yang adil bagi mengembalikan kepercayaan rakyat kepada institusi pihak berkuasa. Jika tiada ketelusan dalam siasatan itu nanti, rakyat bimbang ianya akan dimnipulasikan oleh pihak tertentu dan mereka yang benar-benar terlibat dilindungi dan kematian TBH menjadi sia-sia. Dan rakyat juga akan berasa tidak selamat lagi jika institusi pihak berkuasa yang sepatutnya melindungi rakyat boleh dimanipulasikan oleh mereka-mereka yang berkepentingan untuk menjamin kesinambungan karier politik dan kuasa mereka.

No comments: