Saturday, October 24, 2009

Persidangan Dun Perak DR



Mungkinkah akan ada satu lagi pertembungan klasik antara Pakatan Rakyat dan BN pada sidang Dun Perak pada Rabu ini? Masih ingatkah kita pada Mei lepas, insiden yang menjadi sejarah baru politik sempit Malaysia? Ingatkah kita speaker yang sah dilantik oleh rakyat ditarik keluar dan digantikan oleh speaker haram , BN?

Rabu ini , rakyat akan menyaksikan satu lagi episod kekerasan digunakan oleh pihak berkuasa. FRU yang menjadi pecacai BN selama ini akan terus digunakan dengan alasan untuk menjaga keamanan. Rakyat Perak akan terus dihantui oleh ketidaktentuan politik mungkin sehingga PRU 13 nanti. Dunia akan terus menyaksikan kebiadaban BN dan kuncu-kuncu mereka menidakkan hak rakyat kepada kerajaan yang sah.

Rentetan peristiwa demi peristiwa yang memalukan ini mungkin tidak akan berlaku jika SPR bertindak bijak mengosongkan 3 kerusi katak - katak dulu. Rakyat mungkin tidak terpaksa melalui episod memalukan ini jika SPR lebih telus dan adil. Mungkin ini juga dapat dielakkan jika wakil - wakil rakyat yang melompat dulu redha dengan ketentuan dan nasib mereka akibat dari tindakan mereka sendiri.

Tindak tanduk SPR yang selama ini diterajui oleh mereka yang bersikap berat sebelah dan keras kepalalah yang menyebabkan keadaan tidak menentu senario politik Malaysia. Mereka-mereka ini yang seperti 'Lemlu-lembu dicucuk hidung' lebih ketara membela ketidakadilan daripada bersikap lebih terbuka dan adil.

No comments: