Tuesday, October 27, 2009

Apa ! UG (Unity Government )?



Ya ALLAH ..Perkukuhkanlah Tali Persaudaraan Kami

Presiden Pas TGHH hari ini sekali lagi menegaskan tidak ada gerak kerja antara Pas dan Umno untuk menubuhkan UG. "Sudah tutup buku"..tambahnya. Jadi, diharap selepas ini tidak akan ada lagi ura-ura dari sesiapa sahaja baik dikalangan pemimpin atasan Pas mau pun dari golongan pemimpin pertengahan agar setiap ahli-ahli Pas tidak terkeliru dengan apa saja mainan politik kotor dan sempit Umno.

Ahli-ahli Pas dan penyokong - penyokong Pas yang tidak begitu gemar dan menentang UG bolehlah menghela nafas sedikit setelah kekeliruan ini dileraikan oleh Presiden sendiri. Kemelut yang tercetus bermula akibat dari kekalahan Pas di Bagan Pinang dan komentar tajam dari pengamatan Prof Aziz Bahari, mungkin tidak akan berlaku jika tiada asasnya. Ataupun mungkin juga andaian yang dibuat Prof lebih kepada pendapat peribadi dan mungkin juga hasil daripada desas desus yang bertiup sejak akhir-akhir ini.



Diperkuatkan lagi oleh beberapa tindakan segelintir pemimpin Pas menangani isu-isu panas dibeberapa tempat, ianya telah menjadi pemangkin untuk menghangatkan lagi salah faham diantara pucuk pimpinan Pas. Dan tanpa 'batu api' samaada dari media-media pro Umno mahu pun daripada blogger Umno, kemelut ini tidak akan menjadi besar sehingga memerlukan satu bentuk EGM untuk meleraikannya.

Setelah hampir 58 tahun Pas ditubuhkan, kemelut sebegini bukannya baru, namun Pas telah membuktikan kepada seluruh rakyat bahawa Pas mempunyai cara yang unik menangani segala permasaalahan yang hampir serupa sebelum ini. Pas melalui musyawarah dalam suasana mahabbah sesama pemimpin telah berjaya meleraikan pelbagai bentuk permasaalahan. Jadi, sebagai pendokong perjuangan Pas , ahli-ahli Pas sendiri haruslah bersikap rasional dan tidak mudah melatah jika perbezaan pendapat terjadi. Berbeza pendapat ataupun pandangan akanlebih mematangkan kita dan akan dapat membantu kita menyelesaikan kekeliruan yang terjadi antara pamimpin.

Cuma, apa yang ahli-ahli Pas diperingkat bawahan mahu, agar pemimpin-peminpin atasan Pas harus lebih berhati-hati mengeluarkan apa -apa bentuk kenyataan agar tidak dieksploitasikan oleh mana-mana pihak untuk memburukkan lagi keadaan.

Umno sebenarnya berada didalam keadaan yang terdesak, sokongan rakyat kepada Umno sebenarnya lebih kepada kebendaan semata-mata. Pemimpin - pemimpin Umno sedar akan situasi ini, dan melalui proksi-proksi mereka , Umno akan terus mencetus pelbagai bentuk provokasi untuk meleraikan ikatan Pakatan Rakyat yang semakin kukuh. Umno sedar, Paktan Rakyat mempnyai potensi yang cukup besar untuk memerintah Malaysia. Jadi Umno akan terus berusaha dulu , kini dan selamanya untuk menjauhkan sokongan rakyat kepada Pakatan Rakyat.

No comments: