Friday, October 30, 2009

Piirah...Mat Sembab


Katak - Katak

Kata Muhyiddin, BN sedia membantu wakil rakyat bebas yang 'Mesra Umno' menjalankan tugas mereka bagi menjamin kesejahteraan rakyat.
Ia bertujuan untuk membantu melicinkan tugas mereka demi menjaga kepentingan rakyat, katanya kepada para pemberita selepas menyaksikan Majlis Menandatangani Perjanjian Pembangunan Kolej Marlborough di Iskandar Malaysia, di sebuah hotel di Putrajaya.

Memang dah sah telahan rakyat selama ini, Umno/BN menganggap segala duit kerajaan selama ini milik mutlak Umno/BN. Dan bagi mereka mereka satu-satunya berhak menentukan samaada sesuatu kawasan itu mendapat peruntukkan penuh dari kerajaan ataupun tidak. Terbukti sekali lagi bahawa hanya mereka yang menyokong sepenuhnya Umno/BN sahaja akan mendapat layanan istimewa dari kerajaan. Selanjutnya, jika ada kawasan Parlimen ataupun DUN yang dikuasai oleh Pakatan Rakyat, pengundi - pengundi kawasan tersebut akan dianaktirikan.

Sikap tidak professional kerajaan selama ini amatlah dikesali dan seharusnya tidak terjadi jika mereka benar-benar ingin menjamin kesejahteraan keseluruhan rakyat tanpa syarat-syarat tertentu. Rakyat berhak keatas segala peruntukkan yang diedarkan tidak kira samaada ianya dikuasai Pakatan Rakyat ataupun BN.

Pendapatan kerajaan dari sumber-sumber semulajadi negara seperti minyak dan gas serta cukai pendapatan individu mahu pun cukai perniagaan, seharusnya diagih sama rata kepada seluruh rakyat Malaysia. Bukannya diagih secara pukal ataupun secara terus ke kawasan-kawasan yang dikuasai Umno/BN sahaja tanpa mengambil kira keperluan sesuatu kawasan itu dipanjangkan ataupun tidak.

Jauh disudut hati, rakyat seharusnya lebih peka dan bertindak menurut lunas undang-undang yang sedia ada bagi mendesak kerajaan supaya lebih bersikap terbuka dan adil kepada semua rakyat. Bukannya hanya kepada mereka yang tertentu sahaja menurut paras sokongan mereka kepada kerajaan ataupun tidak. Tindakan Muhyiddin menegeluarkan kenyataan sebegini hanya menambahkan lagi kemarahan rakyat diatas dasar politik sempit Umno/BN selama ini.

Buat wakil-wakil rakyat Pakatan yang telah pun beralih arah mahupun yang sedang menimbang untuk beralih arah, janganlah bersikap seperti orang 'innocent' seakan-akan baru sedar dari tidur atau mimpi ngeri sehinggakan sanggup bersekongkol dengan orang-orang yang suatu masa dahulu ditentang habis-habisan. Mereka-mereka ini seharusnya lebih bersikap profesyional kerana majoriti mereka dipilih pada Pru 12 yang lalu adalah kerana rakyat menolak Umno/BN. Dan mereka seharusnya berkhidmat kepada rakyat melalui banner Pakatan Rakyat bukannya sebagai katak - katak 'ong' kerajaan. Jik alau anjing, akan mengelak dari mengigit tuannya, inikan pula manusia !!.

No comments: