Saturday, October 17, 2009

Dewan Ulamak Umno


Bakal Ketua Ulamak Umno

Cadangan Ketua Bahangian Umno Tasek Gelugor , Shabudin Yahaya agar Umno menubuhkan Dewan Ulamak hanyalah untuk mengaburi mata rakyat Malaysia secara halus. Jika benar cadangan ini diterima kelak, ulamak yang akan terpilih nanti akan mengalami krisis keagamaan yang teruk dan besar kemungkinan hanya menyebabkan martabat agama Islam itu sendiri tersungkur jauh dan institusi ulamak akan dihina dimasa hadapan.


Beranikah Ulamak Umno Mencegah Perbuatan Ini?

Ulamak yang akan menerajui dewan ini kelak akan terpaksa mengikut telunjuk Presiden Umno yang mempunyai kepentingan politik. Sanggupkah ketua dewan ulamak Umno kelak menegur segala kemungkaran yang diterajui bapak presiden Umno nanti? Beranikah ulamak Umno nanti untuk langkah yang pertama menegur dan memaksa lebih daripada 90% wanita Umno menutup aurat mereka lebih-lebih lagi Rosmah Mansoor? Sanggupkah mereka melepaskan segala aktiviti - aktiviti haram mereka yang selama ini menjadi tunjang parti Umno. Berfungsikah nanti ulamak Umno untuk menegur segala kemungkaran yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Umno?

Jika diperhalusi cadangan ini, ianya tidak lebih daripada hanyalah langkah survival politik Umno untuk menarik sokongan Melayu Islam yang semakin sedar akan kejahilan pemimpin-pemimpin Umno. Umum juga sebenarnya sudah jelak dengan pendirian 'ulamak-ulamak' Umno , kerana mereka seperti lembu dicucuk hidung, kerana tidak berani menegur kemungkaran yang dilakukan pemimpin-pemimpin Umno. Dan kalau ada pun hanyalah untuk memberi sokongan yang tidak berbelah bagi kepada pemimpin mereka walaupun ianya jelas bertentangan dengan akidah Islam.

No comments: