Monday, October 19, 2009

Pemuda Pemudi Harapan Bangsa ..



Hiruk pikuk perayu undi tidak lagi kedengaran, komen-komen yang tak berilmiah dari Umno tiada lagi, kelibat dan gelagat terhegeh-hegeh puteri dan putera Umno tidak kelihatan lagi ... setelah berakhirnya PRK Bagan Pinang 2 minggu lalu.

Apakah mungkin kita akan kembali lagi ke PRK yang ke 10 di Kota Seputeh seperti apa yang dimaklumkan oleh MB Kedah di Bagan Pinang? Apapun spekulasinya sekarang, Pas seharusnya sentiasa bersedia mengharungi apa-apa PRK walau dimana pun ianya dijalankan. Pas semestinya sentiasa mempunyai badan pemantau perjalanan jentera pilihanraya disetiap kawasan Parlimen. Pengalaman PRK Bagan Pinang seharusnya menjadi iktibar untuk Pas. Untuk hanya mempunyai 4 cawangan di sesuatu kawasan dimana Pas akan bertanding seperti di Bagan Pinang sewajarnya tidak berlaku dimasa hadapan.


Mahukah Kita Dipimpin Oleh Orang Seperti Ini ?

Untuk PRU 13 nanti, Pas dan Pakatan Rakyat semestinya bergerak sekarang untuk mengatur strategi bergerak kearah Putrajaya. Pendekatan mendekati golongan muda yang layak mengundi seramai 7juta orang mestilah disegerakan agar Pakatan Rakyat tidak berputih mata nanti. Tidak mustahil Umno akan mengerah segala jentera sekular mereka menarik pemuda-pemudi yang agak ketinggalan dalam agama menyertai Umno. Antara aktiviti sekular Umno akan dipelbagaikan dan berbentuk kemaksiatan seperti Jom Heboh akan duipergiatkan. Konsert artis-artis dari luar akan diperhebatkan agar pemuda-pemudi ini khayal dalam dunia mereka sendiri. Golongan artis akan dipergunakan untuk menarik lebih ramai pemuda pemudi bangsa Melayu tenggelam dalam kenikmtan dunia.


Akhlak Sebegini Mestilah DiElakkan

Pemuda Pas haruslah menjadi pemangkin kepada Pakatan Rakyat dengan pendekatan yang lebih bermoral dan Islamik, disamping menjadi tunjang kepada anak-anak muda di intitusi pengajian awam. Tarbiah haruslah diperhebatkan agar mereka-mereka ini tidak dihanyutkan oleh kenikmatan dunia sehingga terabainya tanggung jawab agama.

Mutakhir ini kita dapat melihat golongan remaja dipergunakan oleh Umno untuk menarik pengundi - pengundi muda, baik di Permatang pasir mahu pun di Bagan Pinang. Kelibat pemuda pemudi ini walaupun tidak meraih undi sudah cukup memberi impak positif kepada Umno. Kehadiran mereka-mereka ini walupun dibayar sedikit sebanyak memberi 'political mileage' kepada Umno/BN. Jadi Pakatan Rakyat hendaklah bertindak bijak mengatur strategi menarik golongan muda ini menyertai Pakatan Rakyat.

No comments: