Wednesday, October 14, 2009

Orang PAS Menangkan Isa ?


PRK Bagan Pinang telah pun berakhir, kejayaan besar Umno/BN menjadi bualan rakyat hingga kesaat ini.Penganalisa politik tumbuh bak cendawan selepas hujan, disegenap penjuru kedai kopi rakyat bercerita, mengulas senario politik sekarang , memberi pelbagai cadangan dan pendapat. Tidak kurang juga mereka - mereka yang berkesempatan ke Bagan Pinang menjadi pelipur lara becerita mengenai pengalaman mereka di Bagan Pinang. Memang unik senario politik Malaysia sekarang ini, lebih - lebih lagi bila berbicara mengenai pertembungan dua buah parti politik terbesar Melayu di Malaysia , Umno dan Pas. Pertembungan yang selalunya sengit dan penuh dengan keadaan tegang sebelum maupun selepas pilihanraya menjadi bualan yang menarik di seluruh Malaysia.

Kejayaan Umno/BN mempertahankan kerusi Bagan Pinang ini memanglah sudah dijangka terlebih dahulu setelah mengambil kira jumlah undi pos sebanyak 4600 , yang sememangnya dijamin akan memihak kepada BN oleh kerana ketidaktelusan perlaksanaan undi Pos selama ini.

Antara andaian yang diperkatakan Umno mengenai kemenangan yang besar ini adalah disebabkan oleh apa yang dikatakan sebagai 'swing vote' daripada penyokong-penyokong Pas sendiri. Ahli Parlimen Jerlun , Dato Mukhriz Mahathir membuat andaian tersebut berdasarkan majoriti undi yang berjaya diraih oleh Tan Sri Isa Samad.

Adakah ini merupakan satu titik perubahan sokongan rakyat terhadap parti Pas ataupun ianya hanya berlaku di Bagan Pinang sahaja? Kekalahan di peti-peti undi kaum India amatlah ketara dan haruslah diambil iktibar akan keputusan ini. Adakah disebabkan tertubuhnya parti 'Makhal Sakhti' sebagai alternatif kepada MIC yang ditolak majoriti oleh kaum India ? Ataupun disebabkan oleh pengaruh Pas keatas kaum India semakin berkurangan? Mungkin strategi yang dijalankan oleh Umno/BN dengan melemparkan pelbagai janji-janji pembangunan untuk golongan ini berjaya membawa kejayaan besar ini kepada Umno/BN.

Menilai kepada kesemua keputusan-keputusan 8 peti undi tersebut, undi Pas merosot dengan teruk terutamanya di majoriti orang Melayu iaitu di Kg Bagan Pinang. Juga kemerosotan undi jelas di majoriti kaum India menyumbang kepada majoriti yang lebih besar termasuklah undi Pos. Oleh itu teori penyokong Pas beralih arah di Bagan Pinang mungkin ada kebenarannya. Besar kemungkinan faktor termakan budi Tan Sri Isa Samad memungkinkan keadaan ini berlaku. Jasa Tan Sri Isa Samad di kampung halamannya ini tidaklah boleh dipandang remeh, dan kejayaan ini membuktikan kebenarannya.

Wallahualam.....

No comments: