Sunday, October 25, 2009

SPRM ...Nak Tunggu Apa Lagi ???


RM 42,000 ????

Nak kata sedih pun ada marah pun ada apabila melihat laporan Ketua Audit Negara untuk tahun 2008 yang lalu. Sedih kerana masih ada golongan manusia yang cerdik pandai bergelumang dengan penyelewengan atasan berjumlah ratusan juta ringgit. Marah kerana kerajaan yang ada sekarang ini masih memekakkan telinga dan masih lagi membicarakan apa yang perlu dibuat untuk membenteras jenayah rasuah dan penyelewengan. Padahal, laporan audit negara untuk tahun 2007 yang lalu pun masih belum diselesaikan.


RUMAH PEMIMPIN UMNO

Masih ingatkah kita akan penyelewengan pemutar skrew yang berharga RM 400 pada laporan audit tahun 2007 yang lalu? Bayangkan pada tahun 2008 pula, untuk sebuah komputer riba yang berharga RM 5000 Kolej kemahiran Tinggi Mara di Balik Pulau telah membaya pada harga berlipat kali ganda iaitu RM 42,000?


MASIH ADA RAKYAT SEBEGINI DIMALAYSIA

Kolej tersebut juga membeli 450 unit komputer CAD pada harga RM3.45 juta untuk kegunaan 12 makmalnya. Harga sebenar seunit komputer tersebut ialah antara RM5,350 (untuk monitor 17 inci) dan RM6,500 (19 inci). Harga yang dibeli oleh kolej berkenaan ialah RM7,500 dan RM8,500. Ertinya lebih bayar RM2,000 setiap unit. Bayangkan berapa banyak duit yang terlebih bayar untuk 450 unit?

Antara penyelewengan lain yang didedahkan termasuklah pembinaan Hospital Pekan berharga RM81.59 juta yang tidak sempurna sebab binaan tidak mengikuti spesifikasi kontrak, kerja pembinaan tidak berkualiti. Lebih pelik lagi Sijil Perakuan Siap sudah dikeluarkan pada hal projek tersebut belum siap!

Sebuah perpustakaan di UiTM Sabah sudah retak dan mengundang bahaya walaupun belum lama digunakan. Punca keretakan: pasir yang digunakan adalah pasir laut, menyebabkan besi berkarat dan binaan retak. Kerja membaik pulih bangunan tersebut pula menelan belanja juta-juta ringgit.

Ini tidak termasuk dengan beberapa lagi penyelewengan dari segi penggunaan minyak, tuntutan elaun dan lain-lain salah guna kuasa. Kalau campur semua penyelewengan yang didedahkan dalam laporan tersebut, jumlah yang hilang berjuta-juta ringgit.

Apakah kerajaan tidak perihatin sehinggakan tidak menyedari perihal penyelewengan sedemikian? Tidak adakah badan pemantau selama ini menapis setiap tuntutan elaun ataupun setiap bayaran yang dikeluarkan? Ataupun, memang sudah menjadi lumrah kerajaan untuk tidak memantau setiap sen wang rakyat yang dibelanjakan ?

Lebih menyedihkan lagi apabila SPRM seakan tidak memperdulikan segala laporan audit yang terdahulu sehinggakan tahun 2008 masih ada bahalol-bahalol yang berani meratah setiap sen duit rakyat untuk memenuhi kantong mereka sendiri. Yang menjadi persoalan sekarang ini adalah kerana biarpun begitu lantang kerajaan mencanang untuk memerangi habis-habisan rasuah, sedangkan rasuah yang terjadi dihadapan muka sendiri pun seakan tidak dipedulikan. Atau mungkin penyelewengan-penyelewengan ini ada hubung kait dengan mereka yang berkuasa?

Sedih bila pada masa yang sama ada rakyat yang hidup kais pagi makan pagi membanting tulang empat kerat menyara keluarga demi sesuap nasi. Malang sekali kerana masih ada ketua-ketua jabatan ataupun mereka yang memegang amanah rakyat sanggup mengenepikan hak rakyat dan serakus-rakusnya melahap segala peluang yang ada.

Salah siapakah gejala ini berleluasa? Jika diperhalusi, gejala yang begini hina seharusnya dapat dielakkan jika ketetapan hukum hakam Islam dijadikan pedoman dan aturan dalam kehidupan kita seharian. Allah sudah pasti akan mengelakkan perkara sebegini yang berlaku secara berleluasa jika peraturan Allah dipatuhi. Namun, sebahagian dari kita sebagai rakyat Malaysia masih lagi buta agama disebabkan pengaruh dunia semata-mata. Ditambah pula dengan keadaan negara sekarang ini yang diperintah oleh golongan sekular. Golongan sekular ini yang sudah secara terang terangan menjadikan rasuah sebagai satu cara hidup dan sudah pasti tidak akan membenteras gejala rasuah ii selain daripada hanya menyalak seperti ' anjing menyalak bukit'.


Dato' Sri Haji Ahmad Said bin Hamdan

Seluruh rakyat kini berpaling kepada SPRM untuk mengambil tindakan sewajarnya. Rakyat ingin melihat sejauh mana SPRM dan kerajaan serius menangani gejala rasuah ini. Jangan hanya pandai menangkap ikan-ikan kecil dan membiarkan segala jerung berleluasa di lautan. Jangan hanya pandai menangkap orang yang melakukan rasuah ratusan ringgit dan membiarkan mereka yang menyeleweng ratusan juta ringgit bebas tanpa rasa bersalah langsung.Ataupun SPRM hanya gah pada nama dan hanya gah pada mereka - mereka yang berjawatan rendah yang tidak mempunyai kuasa bertindak.

No comments: