Wednesday, October 28, 2009

Semua Serupa...



Dah pelbagai suruhanjaya ditubuhkan sejak akhir-akhir ini..samaada dimasa pemerintahan kuku besi Tun Mahathir , disambung pula oleh pemerintahan anak beranak Tun Dollah dan sekarang ini Najib pula. Semua suruhanjaya yang ditubuhkan tidak lebih kepada hanya untuk mengaburi mata rakyat sahaja. Acap kali suruhanjaya yang ditubuhkan hanya bersifat harimau yang kehilangan taringnya. Harimau sebegini kalau menggigit hanya mengelikan sahaja tanpa dapat mencederakan mangsa.

Terbaharu adalah mengenai kes video VK Lingam. Setelah hampir lebih daripada 1 tahun penyiasatan yang dilakukan oleh Suruhanjaya Diraja dan diakui ketulinan video tersebut , kerajaan pula dibawah P 1M , bertindak tidak mahu meneruskan tindakan susulan. Kerajaan sekarang dibawah pemerintahan P 1M Najib Tun Razak, bertindak sedemikian rupa kerana besar kemungkinan bertujuan untuk melindungi individu-individu tertentu yang secara terus terlibat dengan skandal yang menggocangkan institusi badan kehakiman negara sedikit masa lalu.

Padahal, rakyat seharusnya berhak keatas sebuah institusi kehakiman yang adil dan telus bukannya dibawah hakim-hakim yang korup. Untuk menidakkan saranan Suruhanjaya Diraja ini tanpa mengheret mereka yang terlibat kemuka pengadilan, akan mengakibatkan kecenderungan rakyat untuk merasa sangsi keatas badan kehakiman negara ini.

Untuk membersihkan institusi kehakiman negara kita ini agar rakyat merasa lebih selamat, kerajaan seharusnya bertindak cepat atas kapasiti sebagai pemerintah untuk membersihkan badan kehakiman ini secara menyeluruh. Kerajaan seharusnya lebih bersikap telus dan adil untuk memastikan setiap hakim yang dilantik tidak dipengaruhi oleh mana-mana individu yang berkepentingan.

No comments: