Saturday, September 5, 2009

Anak Emas No 3 dan Pengundi Pos



Selepas BN mengisytiharkan Manik Urai dan Permatang Pasir sebagai 'Anak Emas' Kerajaan Persekutuan, kini pada PRK Bagan Pinang yang akan datang, BN dibawah pimpinan Najib mungkin akan menjadikan Bagan Pinang sebagai 'Anak Emas' yang ke-3.

Sekali lagilah kita menyaksikan pelbagai janji - janji manis akan dihamburkan oleh BN yang lebih kepada materialistik untuk memancing undi dan seterusnya mengekalkan kerusi tradisi mereka. BN dengan strategi pembangunan dan umpanan wang ringgit telah hampir-hampir berjaya menjadikan Manik Urai sebagai 'Anak Emas' mereka. Kini mereka mungkin berharap pula dengan strategi yang sama, mereka akan dapat mengekalkan kesinambungan pemerintahan di Bagan Pinang.
Walaupun di PRK permatang Pasir, strategi ini gagal, namun ditepis oleh mereka dengan alasan ianya adalah kerana kesilapan calon yang menyembunyikan fakta sejarah hitamnya.

Mungkinkah strategi ini akan berjaya untuk sekian kalinya bagi BN di Bagan Pinang akan lebih bergantung kepada kematangan pengundi-pengundi Bagan Pinang itu sendiri. Jika dihalusi komposisi pengundi disana, Melayu 66% dan selebihnya India 19.9% , Cina 10.5% dll 3.5%, Pakatan Rakyat mempunyai peluang yang cerah untuk memenangi PRK Bagan Pinang. Keadaan parti-parti komponen BN sekarang ini yang kucar-kacir, boleh memberi kelebihan yang ketara kepada Pakatan Rakyat.

Dengan kemelut politik Parti MCA yang mengalami krisis kepimpinan yang teruk di antara orang No 1 dan No 2, persengketaan antara Samy dan Sothia dalam MIC dan konflik kepimpinan antara Kayveas dengan Murugiah dijadikan ukuran, Pakatan Rakyat berada didalam keadaan yang baik untuk merampas kerusi ini.



Namun, jika undi Pos diambil kira, Pakatan Rakyat mungkin akan berputih mata sekali lagi. Mengikut perangkaan, ada lebih kurang 4925 pengundi Pos di DUN Bagan Pinang ini. Jikalau menurut daftar pemilih Suruhanjaya Pilihanraya untuk PRU-12 lalu, DUN ini mempunyai pengundi berdaftar sebanyak 14,192 orang pengundi. Ini bermakna, pengundi pos mewakili 34.7% dari jumlah keseluruhan pengundi di DUN ini. Jumlah ini tentulah akan memudahkan calon dari Barisan Nasional untuk memenangi sebarang pilihanraya di kawasan ini kerana mereka cuma memerlukan kira-kira 2,000 undi lagi dari orang awam untuk memenanginya, kerana umumnya Undi Pos selalunya berpihak kepada BN. Oleh kerana itu, Pakatan Rakyat kena lebih berusaha untuk memastikan warga tempatan lebih berpihak kepada Pas untuk PRK Bagan Pinang kali ini.

No comments: