Sunday, September 27, 2009

Tan....XXX....Tun


TAN


Umno Telok Kemang terus mendesak agar Ketua Bahangian Umnonya Tan dicalonkan sebagai calon Umno ke PRK Bagan Pinang. Walhal, Tun masih tidak berganjak dengan pendiriannya agar Tan mengundurkan diri dan memberi laluan calon yang lebih bersih bertanding. Bagi Tun jika Tan dicalonkan , alamatnya berkuburlah Umno di PRU 13 nanti, kerana baginya Tan tidak bersih dan Tun tidak mahu keputusan PRK Permatang Pasir berulang.

Tapi, wajarkah Tun memberi buah fikirannya mengenai isu bersih atau tidak seseorang itu. Kerana selepas pemilihan parti Umno pada 1987 yang menyaksikan hampir-hampir Tun tersungkur ditangan Tengku, politik wang berbunga..Lupakah Tun, sistem kuota yang diperkenalkannya setelah itu telah membuahkan politik wang dalam Umno. Dan tidak mustahil bila Umno disuburkan oleh mereka-mereka yang korup dek kerana sistem kuota ini. Jadi wajarkah Tun untuk mempertikaikan integriti orang lain apabila Tun sendiri tidak bersih. Dan selama Tun menerajui parti Umno, Tun tidaklah pula hendak membenteras politik wang dalam Umno, Tun sendiri yang mengakui kegagalan Tun. Walhal, dizaman Tun jugalah ,Tan menjadi amat popular dan disenangi hampir semua perwakilan sehinggakan Tan mendapat undi tertinggi sebagai Naib Presiden dalam pemilihan Umno.

Jadi apabila Tun memberi komen dan mendesak agar pucuk pimpinan menolak Tan, semakin ramai pula yang menyokong Tan. Tan boleh mempertikai telahan Tun dalam isu ini, ambil contoh Ali Rustam yang masih berjaya mengekalkan kerusi Menteri Besarnya walaupun terbukti bersalah menggunakan wang baru-baru ini. Ketua Pemuda juga terlepas dari hukuman walaupun terbukti menggunakan wang, jadi bagi Tan tiada apa yang salah jika Tan terus menjadi wakil ke PRK Bagan Pinang. Jika ahli-ahli Umno masih boleh menerima KJ dan Ali , mengapa pula mereka tidak boleh menerima Tan sebagai calon. Padahalnya, Tan memang diterima baik oleh rakyat Bagan Pinang kata Ketua Pemuda Umno Bagan Pinang.

TUN


Walau siapa pun yang akan dicalonkan kelak, Bagan Pinang akan menyaksikan satu lagi persaingan yang sengit antara pemimpin Umno dan proksi-proksi mereka melobi untuk menjadi calon ke pilihanraya kecil nanti.

No comments: