Sunday, September 13, 2009

Najib Suka..Orang Lain Meluat Dah....



Sebanyak 23 Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) Hak Asasi Manusia menggesa Tan Sri Musa Hassan menolak penyambungan kontrak beliau sebagai Ketua Polis Negara kerana beliau telah gagal menjalankan tugas beliau sejak perlantikan beliau tahun 2006 lagi. Antara pertubuhan yang lantang mengkritik beliau adalah Suaram dan juga Sister In Islam.

Gesaan ini dibuat memandangkan beliau gagal menjalankan tugas untuk sekurang-kurangnya menurunkan kadar 3 jenayah besar iaitu kadar jenayah, rasuah dan juga keganasan Polis itu sendiri. Suruhanjaya Diraja Polis mensasarkan penurunan kadar jenayah sebanyak 20% pada tahun 2005, malangnya dibawah kendalian Musa, kadar jenayah naik sehingga 35.5%. Sebaliknya tindak tanduk pasukan beruniform ini dilihat lebih berminat untuk mempertahankan kerajaan sekarang seperti krisis di Perak.



Dalam gejala rasuah pula, Musa telah gagal untuk membenteras rasuah dikalangan anggota Polis dan beliau juga sekarang ini berdepan dengan afidavit gejala rasuah yang melibatkan dirinya sendiri. Tuduhan yang dibuat oleh pembantu - pembantu beliau sendiri tentang penyalahgunaan kuasa untuk kenaikan pangkat masih belum dijawab secara terbuka kepada umum.

Dimasa kendalian beliau juga, bebarapa insiden kematian tahanan dimasa berada didalam tahanan polis juga telah memburukkan lagi reputasi Polis Diraja Malaysia,

Atas sebab-sebab tersebut, Musa Hassan sepatutnya tidak menerima perlantikan semula beliau sebagai Ketua Polis Negara dan menyerahkan peluang ini kepada calon baru untuk menyuntik idea - idea baru yang diharap bakal memulihkan reputasi Polis.

Orang lain Dah Tak Suka...Tapi PM 1Malaysia Suka...Mungkin ada apa-apa yang tersembunyi kot?

No comments: