Saturday, September 5, 2009

Kehebatan SPRM




Bermula akhir 90-an, projek Pelabuhan Bebas Port Klang (PKFZ) sepatutnya menukarkan statusnya dari pelabuhan yang bersaiz sederhana kepada mega dan diharap dapat bersaing dengan pelabuhan Singapura apabila siap kelak. Malangnya , dengan belanjawan perbelanjaan untuknya meningkat lebih sekali ganda daripada RM 1.9 billion kepada RM 3.5 billion. Dan beserta dengan keputusan audit daripada Juruaudit bertauliah Price Waterhouse Coopers yang mengatakan ada unsur penyelewengan dan projek ini akan menyebabkan kerajaan mengalami kerugian.



Dengan pelbagai penyelewengan yang timbul akibat dari projek ini seperti transaksi pembelian tanah, pemberian kontrak secara terus melalui kronisma dan terbaru mengenai pendedahan YB Tiong (kontraktor PKFZ) berkenaan wang RM10 juta yang diberi kepada Presiden MCA YB Ong Tee Keat dan juga Menteri Pengangkutan, tetapi malangnya SPRM menjadi seakan-akan 'siput babi' yang begitu perlahan untuk bertindak.

Lebih malang lagi SPRM lebih berminat untuk bertindak terhadap pemimpin-pemimpin Pembangkang dan menyerang kerajaan negeri Pakatan Rakyat sepantas yang boleh. Kerakusan SPRM menyiasat pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat berkesudahan dengan kematian Teoh Beng Hock semasa berada didalam tahanan SPRM , dan kemelut PKFZ disiasat seperti kes kelas kedua. Trajiknya, Teoh Beng Hock telah disoal siasat lebih daripada 10 jam hanya kerana isu RM 2400 sedangkan kes PKFZ dan RM 10 Juta, Ong Tee Keat hanya disiasat untuk 2 jam.

Begitulah antara kehebatan SPRM dalam menjalankan tugas mereka yang sepatutnya bertindak telus dan berkecuali.

No comments: