Friday, September 25, 2009

Rasuah ...RM 10 BILLION Setahun???


Kajian tahunan oleh Global corruption watchdog, Transparency International (TI) telah meletakkan Malaysia di kedudukan ke - 47 negara yang paling kurang rasuah daripada 180 buah negara. Negara seperti Denmark , New Zealand dan Sweden merupakan 3 buah negara yang paling kurang rasuah dalam ranking tersebut. Selanjutnya , negara jiran kita Singapura berada didalam kelompok 10 terbaik yang dinilai setiap tahun oleh Transperancy International (TI).
Amat memalukan kita, sebuah negara yang gah dengan pelbagai slogan anti rasuahnya telah dinilai sedemikian rupa, dan ini menunjukkan kerajaan yang ada sekarang tidak serius untuk menangani gejala rasuah di Malaysia.

Lebih mememaranjatkan, pendedahan Transperancy International (TI)mengenai dasar 'revolving door' dimana individu dari kerajaan boleh beralih ke perniagaan ataupun politik dan berpatah balik ke kerajaan , akan melibatkan jumlah wang rasuah yang besar sehingga mencapai RM 10 billion setahun. Penglibatan secara serius kerajaan dalam sektor awam dan penglibatan individu - individu yang berkepentingan dalam perniagaan dan campurtangan mereka di dalam politik telah memburukkan lagi keadaan. Seterusnya dasar ini telah meminimakan ataupun menyebabkan hampir tiada langsung konsep 'check and balance' dalam pentadbiran negara.

Selanjutnya, perhubungan yang kompleks akibat campurtangan politik dalam sektor awam dan juga swasta membolehkan rasuah menjalar tanpa dapat disekat. Kecuali jika ada garis panduan yang jelas memisahkan hubungan antara Kerajaan , Politik dan Perniagaan , dasar membenteras rasuah ini akan hanya tinggal slogan yang tak berguna.

Disebalik ranking yang buruk untuk Malaysia, Transperancy International (TI) telah secara terang-terangan memuji dasar Kerajaan Negeri Pulau Pinang didalam usaha kerajaan negeri membenteras rasuah sejak tahun 2008 melalui dasar CAT ( Competency , Accountability and Transperancy).

No comments: