Sunday, September 27, 2009

Makkal Sakhti !.... Madey Sakhti !



Mantan Perdana Menteri , Dr Mahathir berkata penubuhan sebuah lagi parti politik untuk kaum India 'Makkal Sakhti' , iaitu serpihan dari Hindraf , merupakan satu langkah yang positif dan tepat pada masanya kerana MIC sudah tidak berjaya lagi mengembalikan kepercayaan kaum India kepada kerajaan . Tun Madey, yang sejak akhir-akhir ini menempelak Presiden MIC , Samy berkata sudah tiba masanya kaum India diberi nafas baru dengan tertubuhnya sebuah lagi parti khusus untuk kaum India. Madey yang sejak akhir-akhir ini kerap memberi kenyataan mendesak Samy Vellu supaya meletak jawatan berpendapat penubuhan Makkal Sakhti kena dan tepat pada masanya.



"Oleh kerana dilihat terdapat banyak sokongan bagi penubuhan parti ini, saya fikir ia adalah baik kerana kita (kerajaan) tidak mahu kehilangan sokongan kaum India," katanya kepada pemberita pada majlis Rumah Terbuka Aidilfitri di kediamannya di ibunegara hari ini, lapor Bernama.

Ditanya sama ada penubuhan parti itu akan memberikan kesan terhadap pengaruh MIC selaku parti utama kaum India di negara ini, Dr Mahathir berkata,:"Saya fikir pengaruh MIC sudah semakin luntur". Dan Madey juga mengulangi pendiriannya supaya Samy Vellu meletak jawatan sebagai Presiden MIC untuk memberi ruang kepada kaum India memilih pemimpin yang baru.



Makkal Sakhti Malaysia yang akan dilancarkan oleh Perdana Menteri pada 10hb Oktober 2009 ini akan diharap dapat sedikit sebanyak mengembalikan kepercayaan kaum India kepada kerajaan. MIC akan menjadi serpihan kepada BN setelah Najib dan Tun Madey telah secara terang-terangan menunjukkan sokongan mereka. Justeru itu , karier politik Samy Vellu juga akan terkubur dengan sendirinya jika Makkal Sakhti mendapat sokongan yang padu dari kaum India.


Kenyataan Madey itu dilihat lebih untuk 'survival' politik BN bagi menghadapi PRU 13 nanti kerana BN amat sangat berharap Makkal Sakhti boleh membawa lebih 70% undi kaum India kembali kepada BN. Samy Vellu sepatutnya lebih peka dan bertindak membawa MIC keluar dari BN kerana sokongan kepada beliau hanyalah untuk meraih undi kaum India semata-mata.

No comments: