Wednesday, September 9, 2009

Mintak Nyawa...Mintak Nyawa


Dalam keadaan tersepit dengan mainan isu perkauman mereka sendiri, Umno cuba mengalih pandangan rakyat sekali lagi dengan megutarakan isu perpaduan Islam. PM 1Malaysia sekali lagi cuba memainkan sentimen untuk penyatuan Islam kononnya dengan berulang kali ingin berunding dengan Pas demi survival Islam di Malaysia. Musyidul Am Pas , Nik Aziz menegaskan sekali lagi yang Pas tidak akan bekerjasama dengan Umno selagi dasar- dasar yang dibawanya bertentangan dengan Islam.

Kenyataan TGNA ini dengan serta merta dipolitikkan oleh Umno melalui kenyataan pemimpin mereka melalui Utusan Malaysia. Kesempatan ini digunakan seluas-luasnya oleh mereka dengan cuba menonjol kononnya Umno lebih Islamik daripada Pas kerana sanggup berunding demi perpaduan Islam.

Ketua Penerangan Umno Malaysia, Ahmad Maslan berkata, Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak boleh menutup pintu rundingan mengenai kepentingan umat Islam dan rakyat di negara ini begitu sahaja. Beliau juga berpendapat kenyataan Nik Aziz itu bersifat peribadi dan tidak semestinya dipersetujui oleh pemimpin-pemimpin lain dalam PAS.

Begitulah sikap pemimpin-pemimpin Umno yang akan mencuba sedaya mungkin bila tersepit dan cuba mengalih pandangan rakyat dari isu perkauman yang mereka reka sendiri. Dan mereka juga cuba melaga-lagakan pemimpin Pas dengan kenyataan mereka bahawa pemimpin-pemimpin Pas yang lain mungkin tidak bersetuju dengan TGNA.

Dengan PRK Bagan Pinang yang dijadualkan selepas Aidil Fitri dan menyedari keadaan Umno yang semakin tersepit dan nyawa-nyawa ikan, isu ini ditimbulkan sekali lagi. Isu perpaduan ini telah dimainkan oleh Umno semasa PRK Manik Urai yang lalu, dan Umno berharap dengan memainkannya sekali lagi, mereka dapat meraih undi daripada pengundi-pengundi di Bagan Pinang.

No comments: