Friday, September 4, 2009

Pilihanraya Kecil ke 9 - Bagan Pinang



Malaysia bakal menyaksikan pilihanraya kecil yang ke-9 sejak PRU 12 berakhir March 2008 yang lalu apabila ADUN Bagan Pinang Azman Mohd Noor meninggal dunia hari ini. Semoga roh beliau dicucuri rahmat oleh Allah.

Dun Bagan Pinang merupakan satu daripada 5 Dun didalam kawasan parlimen P132 Telok Kemang, Negeri Sembilan. Pada pilihanraya umum yang ke 12, Azman yang mewakili BN memenangi kerusi tersebut dengan menewaskan Ramli Ismail dari Pas dengan majoriti 2,333 undi. Beliau memperolehi 6,430 undi manakala Ramli pula 4,097 undi. Kawasan tersebut mempunyai komposisi pengundi Melayu 66.1% , India 19.9 % , Cina 10.5 % dan lain - lain 3.5 %.



P132 Telok Kemang mempunyai 5 Dun dimana kerusi Parlimen bersama 3 Dun telah dimenangi oleh Pakatan Rakyat , sementara 2 Dun lagi dimenangi oleh BN. Dengan kematian YB Azman, dijangka pertembungan satu lawan satu sekali lagi antara calon Pas dan Umno akan berlaku.

Dun Bagan Pinang ini secara tradisinya merupakan kubu kuat Umno/BN. Pada PRU 11, Umno/BN juga telah berjaya mengalahkan calon Pas dengan majoriti yang lebih besar iaitu berjumlah 4,411 undi.

Namun, dengan keadaan BN yang sedang bergolak sekarang ini, MCA dengan masaalah percakaran dua pemimpin tertinggi mereka dan MIC pula bergelut kuasa antara team Samy dan team Sothianathan, disamping isu-isu rasuah serta kematian Teoh Beng Hock yang masih lagi menjadi tanda tanya, tidak mustahil bagi Pakatan Rakyat merampas kerusi ini dari BN. Keadaan BN yang seperti berada dihujung tanduk akan sekali lagi diasak bertubi-tubi oleh Pakatan Rakyat dek disebabkan oleh pemerintahan mereka yang berlandaskan rasuah.

No comments: