Tuesday, September 8, 2009

Musa Boleh .. PDRM Boleh .. Buat Apa Saja

Musa Aman yang baru sahaja dilanjutkan kontraknya sebagai Ketua Polis Negara memang terkenal dengan tindakan berat sebelahnya kepada Pakatan Rakyat. Malah beliau telah lama dipergunakan oleh kerajaan BN untuk terus berkuasa dan menidakkan hak rakyat yang inginkan keadilan. Tetapi amat berbeza tindakannya terhadap mereka yang pro kerajaan ataupun lebih tepat yang pro Umno.





Perhatikan perbezaan yang ketara dalam mengambil tindakan keatas perhimpunan haram. Jika Pakatan Rakyat yang lakukannya, segala bentuk kelengkapan kepolisan dibawa untuk menghadapai rakyat. pelbagai akta digunakan termasuklah akta drakonian ISA. Tapi jika ianya melibatkan Umno/BN , pihak polis hanya sanggup memerhatikan mereka dari jauh.





Bayangkanlah keadaan rakyat yang cintakan keadilan diasak oleh Polis, tetapi sebaliknya pelbagai provokasi termasuklah yang bersifat perkauman yang dilakukan oleh Umno dibiarkan begitu sahaja. Malah, Menteri Dalam Negeri sediri menjadi jurucakap mereka dalam perarakan kepala lembu baru-baru ini.






Keadaan sebegini telah menipiskan rasa hormat rakyat terhadap institusi kepolisan itu sendiri. Tindak - tanduk Polis dibawah kendalian Musa Aman lebih terjurus kepada merajakan kerajaan dan penyokongnya, dan bukannya untuk melindungi rakyat. Tindak tanduk Polis dibawah pimpinan beliau lebih berlandaskan ketidakadilan dan layanan buruk terhadap rakyat.

Rekod Musa Aman bukanlah amat menonjol sehingga memerlukan kontraknya dilanjutkan. Isu - isu rasuah , isu kematian banduan dalam tahanan, isu keselamatan rakyat bahkan isu - isu pendatang dan tahap keselamatan kawasan perumahan amatlah mengecewakan dibawah pimpinan beliau sebagai Ketua Polis Negara.

No comments: